Ny rapport om åpen gruppe i fiskeriene
Arbeidsgruppen som har gjennomgått åpen gruppe i torskefisket nord for 62°N, har overlevert sin rapport til fiskeri- og havministeren.
--Åpen gruppe er en viktig bærebjelke i norsk fiskeripolitikk. Den bidrar til rekruttering, aktivitet og bosetting langs hele kysten, og sikrer tilgang til fellesskapets ressurser, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap).
Åpen gruppe er fiskere uten egne kvoter som deler et felles kvantum. Nå sendes rapporten på høring.
Oppsummering av tiltak fra arbeidsgruppa: Birger Kolsrud Jåsund
- Båtstørrelse: Maks lengde på 11 meter beholdes. Unntak som tillater større båter fjernes.
- Kvotestige: Dagens system beholdes, men det skal fortsatt være forskjell på båter over og under 8 meter.
- Kystfiskekvote:
- Bør gjelde et større, sammenhengende område (Finnmark, Troms og indre Nordland).
- Større kvote til åpen gruppe: Andelen til åpen gruppe bør økes fordi den er viktig for arbeid, bosetting og beredskap langs kysten.
- Rekrutteringskvote: Bonusordningen fjernes, og kvoten overføres til åpen gruppe (øker til 7 %).
- Minstekvote: Åpen gruppe bør få minst 12 500 tonn torsk hvert år, selv om total kvote er lav.
- Ungdomsordning: Aldersfordel beholdes, men gjelder likt for alle under 30 år (uavhengig av kjønn).
- Heltidsfiskere:
- Ny bonusordning for de som fisker mest gjennom året.
- Mer aktivitet gir høyere torskekvote.
- Bosetting: Krav om å ha bodd i Norge (f.eks. 2 år) før man kan eie båt i åpen gruppe.
- Erfaring: Det kan bli krav om erfaring til sjøs før man får kjøpe fiskebåt.
- Leieskipper-regler: Strengere krav for å hindre omgåelser av reglene om eierskap.
Hele rapporten.














