Vil ha klarere regler for inndragning ved brudd på minstemålsreglene
Fiskeri- og havministeren vil tydeliggjøre regelverket for inndragning av fangst ved brudd på minstemålsreglene, og ber derfor nå Fiskeridirektoratet sende på høring et forslag om å endre reglene.
--Vi ser et tydelig behov for å klargjøre regelverket og gjøre de endringene som må til. Samtidig forventer vi at næringen tar ansvar og unngår fiske på bestander under minstemål. Når undermåls fisk tas ut av havet før den har hatt muligheten til å reproduseres, påvirker ikke det bare fiskebestandene over tid, men også økonomien til både fiskerne og til samfunnet, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) i en pressemelding.
En intern arbeidsgruppe i Fiskeridirektoratet har utarbeidet forslag til endring i reglene om inndragning av fangst ved brudd på minstemålsregler. Forslaget innebærer å endre høstingsforskriften slik at all fangst, både den delen av fangsten som er under og den som er over minstemål, skal inndras ved brudd på reglene om tillatt innblanding.
















