Yrkestrafikkforbundets undersøkelse, hvor 1500 bussjåfører deltok, viser at bussjåførenes arbeidsvilkår ikke er gode nok.
50,4 prosent av bussjåførene svarer at det er vanskelig å få tid til nødvendige pauser, for eksempel for å gå på toalettet, når de jobber. I den samme undersøkelsen svarer 42,5 prosent av dem at de ofte opplever stress i jobben.
‒ Dette bekrefter en utvikling vi har sett over en tid nå. For å vinne anbud legger busselskapene seg veldig lavt på pris. Dette tar de ofte igjen ved å legge opp en arbeidsdag som er praktisk umulig å gjennomføre for sjåføren. Den eneste måten sjåføren kan hente inn tapt tid på er å kutte ned på egne pauser. Det ser ut til at mange busselskaper spekulerer i at sjåførene gjør dette, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.
En rapport fra NHO Transport viser at Norge er avhengig av 1.000 nye bussjåfører i året for å få nok folk til å reise kollektivt. Klungnes frykter at dagens arbeidsforhold vil skremme unge bort fra yrket.
‒ Busselskapene skyter seg i foten når de skviser sjåførenes arbeidsdag på denne måten. I kombinasjon med en lav begynnerlønn og ubekvem arbeidstid er de ikke med på å skape en attraktiv arbeidsplass for unge mennesker. Om man ønsker å oppnå målsettingen om tusen nyutdannede bussjåfører i året er bransjen nødt til å ta grep, avslutter Klungnes.
Mandag varslet Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet at de ville ta ut ytterligere 4568 bussjåfører i streik fra og med arbeidsstart lørdag 26. september om ikke arbeidsgiverne kommer tilbake med et akseptabelt tilbud. Allerede er 3800 sjåfører tatt ut i Oslo og Viken.
|