Pressemelding

Posten Norge - 05.06.2019

Olsenbanden – operasjon frimerker

Helmax! Andre ord kan ikke brukes for å beskrive frimerkene Posten gir ut for å markere 50 år med Olsenbanden-filmer.

Olsenbanden er tidenes norske kinosuksess: 14 filmer som ble mislikt av kritikerne, men elsket av publikum.50 år etter at «Olsenbanden-operasjon Egon», kom i 1969 er Egon, Benny, Kjell, Valborg,og Dynamitt-Harry foreviget på frimerker.

- Det er klart at vi måtte legge en plan i forbindelse med dette jubileet. Filmene om Olsenbanden er en viktig del av norsk filmhistorie. Generasjoner av nordmenn har moret seg over historiene om mesterforbryteren Egon Olsen og hans medsammensvorne, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

I dag er de 14 filmene anerkjent blant annet fordi de gir et enestående tidsbilde av Oslo for 30, 40 og 50 år siden.

Ett av frimerkene viser den klassiske åpningsscenen der Egon Olsen går ut av Botsfengselet med en ny plan under armen, mens det andre viser Egon, Benny, Kjell, Valborg og Dynamitt-Harry. Frimerkene er tegnet av Egil Nyhus.

Frimerkene har verdi Innland og 23 kroner, og er beregnet for vanlige brev innenlands opp til 20 gram og mellom 20 og 50 gram. De er i salg fra lørdag 8. juni.

Filmfestivalen Oslo Pix viser Olsenbanden-filmer hele uka, og lørdag er det gallaforestilling på «Olsen-banden for full musikk». I den forbindelse har Posten stand i festivalgata mellom Saga og Klingenberg kino, der det er mulig å kjøpe frimerker med førstedagsstempel, og andre frimerkeprodukter.

Se video fra lanseringen av frimerkene her.


Olsenbanden 50 år:
Nummer: NK 2006 – 2007
Motiv:Egon Olsen, Olsenbanden
Design:Egil Nyhus
Verdier:Kr 16,- (innland) – kr 23,00
Opplag:200.000 frimerker av hver verdi

NK 2006:
Egon Olsen på vei ut fra Oslo Botsfengsel.

NK 2007:
Olsenbanden med Valborg og Dynamitt-Harry.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS