Innovasjon Norge tildeler Kirkenes merket for bærekraftig reisemål
Med sterk vekst fra asiatiske nordlysturister hadde Kirkenes behov for å styre utviklingen til gode for lokalbeboere og næringslivet.
--Merkeordningen ble et effektivt verktøy for attraktiv vekst, sier Dag Norum, prosjektleder i Visit Kirkenes, i en pressemelding.
Fra 2012 fram til koronautbruddet i 2019 opplevde Kirkenes en sterk økning av asiatiske turister, som kom for å oppleve nordlyset og arktiske vinteropplevelser som kongekrabbesafari, ishotell, hundekjøring og snøscooter.
--Når et reisemål får mye turisme, vil det før eller siden føre til gnisninger og utfordringer lokalt. Kirkenes hadde ikke merket stor slitasje, men ønsket å være i forkant av en negativ utvikling. Vi så at merkeordningen for bærekraftig reisemål var et egnet verktøy for å styre utviklingen til fordel for både beboere, næringen og naturen, sier Norum.
--Dette er en viktig jobb der mange har bidratt. Det at Kirkenes står samlet om bærekraftig utvikling gir området et positivt løft og er et konkurransefortrinn. Kirkenes bidrar til at Norge fortsetter å være et av verdens mest attraktive reisemål, sier Bente Bratland, reiselivsdirektør Holm i Innovasjon Norge, som gratulerer Kirkenes med utmerkelsen som bærekraftig reisemål.
Bærekraft i Nordkapp
Visit Nordkapp jobber med bærekraaftprosjektet for destinasjonen Nordkapp. Visit Nordkapp har tidligere informert kommunestyret om arbeidet og har invitert befolkningen til møte hos Corner på mandag.