Pressemelding

Posten Norge - 22.08.2019

Posten trår til med sykkelfrimerker

Norge har hatt mellom 200 og 300 fabrikker som har laget sykler av alle typer, fasonger og prisklasser. Nå gir Posten ut fire frimerker med noen av de mest ikoniske modellene.

De fire syklene som er valgt er en Diamant landeveisracer fra Gresvig 1933, en Ideal varesykkel fra Hans Eriksen 1936, en DBS Kombi Butterfly fra Jonas Øglænd 1972 og DBS Apache fra Jonas Øglænd 1975.

- Sykler har hatt stor betydning for mange generasjoner nordmenn helt siden de første sykkelfabrikkene ble etablert på slutten av 1890-tallet. Utallige ungdommer har drømt om en ny sykkel. De ga større frihet til å bevege seg ut i verden. Det er derfor naturlig at vi i Posten nå trår til med å vise fram fire legendariske modeller på frimerker, sier Halvor Fasting, som er frimerkedirektør i Posten.

Det ble gitt ut frimerker til sykkel-VM i Oslo i 1993 og i Bergen i 2017, men dette er første gang syklene selv er hovedmotiv på norske merker.

Opp gjennom tidene har det vært mellom 200 og 300 norske sykkelprodusenter, fra Kristiansand i sør til Andøy i nord. Den største og viktigste fabrikken ble etter hvert Jonas Øglænd i Sandnes, som leverte sykler til forhandlere med det merket de måtte ønske. Da siste sykkel forlot samlebåndet der i 2000, hadde fabrikken produsert mer enn ti millioner rammer siden starten i 1906.

- Blant syklene som kom derfra var den ikoniske Apache-sykkelen, som var mange gutter og noen jenters drøm på 1970-tallet. Den er en av fire motiver på de nye frimerkene, forteller Halvor Fasting.

Alle frimerkene har verdi Innland, som betyr at de kan brukes på vanlige brev under 20 gram i Norge. De er i  salg fra fredag 23. august.

Sykkelhistorie
Nummer: NK 2011 - 2014
Motiv: Diamant landeveisracer, Ideal varesykkel, DBS Kombi Butterfly, DBS Apache
Design: ANTI, ved Sunniva Djupedal
Foto: ANTI, ved Andris Søndrol Visdal
Tekster: ANTI, ved Kari Tinnen
Verdier:Kr 16,- (Innland) x 4
Opplag:1 805 000 av hvert frimerke

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS