Pressemelding

Stortingsrepresentant Bendiks H. Arnesen, Ap - 17.07.2006

FORSVARET I NORD

Mitt første år som medlem av Forsvarskomiteen i Stortinget er tilbakelagt, og som eneste medlem av komiteen fra den nordlige landsdel har det vært viktig for meg å følge særlig nøye med på utviklingen av Forsvaret i nord.

Regjeringserklæringen fastslår at nordområdene er Norges viktigste strategiske satsingsområde i årene som kommer. Nordområdene har gått fra å være et sikkerhetspolitisk oppmarsjområde til et energipolitisk kraftsentrum, og et område for store miljøpolitiske utfordringer. Ivaretakelse av norske økonomiske, miljømessige og sikkerhetspolitiske interesser i nord skal av den grunn prioriteres høyt, og ses i nær sammenheng. Under kapitlet ”En aktiv nordområdepolitikk” slås det fast at Regjeringen derfor vil styrke Forsvarets tilstedeværelse og suverenitetshevdelse i nord, inkludert Forsvarets bidrag til god beredskap mot miljøkriser og Kystvaktens evne til ressurskontroll og beredskap. Dette er formuleringer som i klare ordelag slår fast det som alle i nord har vært opptatt av, men som før regjeringsskiftet var umulig å få slått fast i noen forpliktende dokumenter.

Det er samtidig viktig å få understreket at utfordringene i nordområdene ikke først og fremst dreier seg om oppbygging av militærmakt, men at det er energiutvinning, transport, miljø og god forvaltning av viktige marine ressurser som må stå i sentrum. Men som sagt har Forsvaret også en sentral rolle, både sikkerhetspolitisk og samfunnsmessig. Forsvaret er i tillegg helt avgjørende for troverdig suverenitetshevdelse og myndighetsutøvelse, og for å skape respekt for norsk politikk og internasjonale lover og regler.

Forsvaret under omstilling
Forsvaret er imidlertid inne i en tøff omstilling, og jeg har brukt mye av året til å besøke forskjellige forsvarsanlegg. Jeg har snakket med folk om situasjonen, både innad i Forsvaret og i de lokalsamfunn som berøres av omstillingene. Jeg føler at dette har vært en viktig oppgave for meg i en tid hvor det må skje store omstillinger i Forsvaret. Mange har hatt en følelse av at i den hittil allerede gjennomførte omstillingen har det vært en tendens til å betrakte det meste i nord som gammeldags og umoderne, mens det nye og moderne Forsvaret fantes i sør. I tillegg oppleves det av mange at det pågår en ”sniknedbygging” av Forsvaret i nord, til tross for vedtatt langtidsplan og Stoltenberg-regjeringens nordområdeambisjoner. Derfor føltes det godt i denne sammenheng å høre på statssekretær i Forsvarsdepartementet, Espen Barth Eide, på Nordområdekonferansen i Bodø i mars, hvor han sa at en slik nord-sør-utvikling i Forsvaret fra nå av er avlyst.

Det er samtidig viktig å understreke at omstillingsprosessen i Forsvaret vil måtte videreføres. Utfordringen er at det per i dag ikke er samsvar mellom Forsvarets struktur, oppgaver og de vedtatte økonomiske rammer. At det er en ubalanse mellom ambisjonsnivå og ressurser er en situasjon Norge ikke kan leve med på sikt. Derfor har Arbeiderpartiet programfestet at vi skal være en pådriver for at det blir samsvar mellom Forsvarets struktur, oppgaver og vedtatte finansielle rammer.

Økonomistyring
En god økonomistyring av Forsvaret er derfor særdeles viktig. I forrige stortingsperiode, med Bondevik-regjeringen, fikk økonomistyringen av Forsvaret meget stor oppmerksomhet på grunn av de store budsjettoverskridelsene som ble avdekket.

Stoltenberg-regjeringen tok tak i overskridelsene, og la på forsommeren fram stortingsmeldingen om økonomistyring for de deler av Forsvaret som Riksrevisjonens revisjon hadde påpekt. Undertegnede ble valgt til saksordfører for meldingen, som spesielt omhandlet regnskapene for 2003- og 2004. Meldingen beskrev økonomiske forutsetninger for Forsvarets militære organisasjon, samt status på forbedringstiltak som er blitt iverksatt for å gjenvinne kontroll med økonomistyringen der hvor styringen har sviktet, spesielt i 2004. De iverksatte tiltakene har allerede gitt betydelig positiv effekt. Forbedringene er knyttet til blant annet virksomhets- og økonomistyring generelt, kompetanse, internkontroll, regnskap, lønn, fakturaflyt, materiellkontroll og konsulentbruk. Til tross for disse forbedringene vil vi nok ennå stå overfor utfordringer. Derfor er det viktig med fortsatt sterkt fokus på økonomistyringen i den videre omstillingen i Forsvaret.

Forsvarets ansatte bør berømmes
Jeg finner grunn til å berømme Forsvarets ansatte for det arbeidet som er gjort for å få styring på økonomien, og for at de på en konstruktiv måte har jobbet med tunge og vanskelige omstillinger. Vår regjering vil i hovedsak videreføre moderniseringen av Forsvaret i henhold til langtidsplanen for 2005 – 2008, men har understreket at det skal foretas en gjennomgang av erfaringene med nedbemanning, privatisering og anbud, offentlig privat partnerskap, samt horisontal samhandling i Forsvaret. Arbeiderpartiet mener at dette er en helt nødvendig prosess som må gjennomføres for å kunne stake ut den fremtidige kursen for Forsvaret. Dette var også noe som Arbeiderpartiet lovet før valget, og dette er også noe som er nedfelt i regjeringserklæringen.

I denne sammenhengen er det også gledelig at en samlet Forsvarskomité under behandlingen av økonomistyringen i Forsvaret vedtok at der det er mulig og hensiktsmessig, skal det prioriteres å effektivisere internt i Forsvaret i stedet for å sette deler av Forsvarets virksomhet ut til eksterne aktører. Dette forteller klart at Stortinget har tillit og tro på kompetansen til fagfolkene i Forsvaret, og på mulighetene for den framtidige rekrutteringen til Forsvaret. Det viser også med all tydelighet at Regjeringen og Forsvaret har vært rask og effektiv i sitt arbeid med å iverksette tiltak for å bedre økonomistyringen i Forsvaret. Jeg føler meg helt sikker på at dette er noe Forsvarets ansatte og deres organisasjoner vil bidra til på en god og konstruktiv måte i fremtiden.

Fortsatt modernisering
Moderniseringen av Forsvaret må nok gå videre, og det må forventes fortsatt betydelige omstillingstiltak. Slike prosesser vil som regel være smertefull både for enkeltmennesker og for samfunnet rundt. Men med en god og oversiktelig økonomistyring i bunn, vil forutsigbarheten være større og prosessene mindre smertefull.

Jeg mener vi er kommet godt i gang med å bygge et mer robust og fremtidsrettet forsvar. Og som medlem av Forsvarskomiteen er jeg fornøyd med at Arbeiderpartiet, Sosialistiske Venstreparti og Senterpartiet ser på nordområdene som Norges viktigste strategiske satsingsområde i årene som kommer. I tillegg er vårt hovedmål å ha samsvar mellom Forsvarets struktur, oppgaver og de vedtatte finansielle rammer. Våre ambisjoner på Forsvarets vegne må derfor følges opp med de nødvendige midler! Og som eneste medlem av Forsvarskomiteen fra den nordlige landsdel, vil jeg selvfølgelig følge nøye med på utviklingen i nord.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS