Stadig flere nøkkelhull
Nøkkelhullet gjør det enklere å sette sammen et sunt og variert kosthold. (Illustrasjonsfoto)

Stadig flere nøkkelhull

Kraftig vekst i antall nøkkelhullprodukt, noe som gjør det enklere for forbrukerne å velge et sunt kosthold.
Riks
Raymond Elde
Publisert : 18.02.2018 03:45

Antall nøkkelhullsprodukt har økt kraftig siden merket ble etablert i Norge.

I 2009 var det 409 produkter, mens i en rapport publisert i 2017 var det 2229 produkter. To av tre nordmenn mener merkeordningen er god, ifølge Helsedirektoratet. 

Nye tall fra Nielsen Norge viser at antall produkter med Nøkkelhullet har økt med 249 siden 2014. Det er helt i tråd med myndighetenes ønske.  En tidligere kartlegging viser nemlig at det å bytte til nøkkelhullsprodukt er en effektiv måte å komme nærmere et kosthold i tråd med myndighetenes anbefaling.

Nøkkelhullet har en massiv kjennskap i befolkningen. I 2018 kjenner hele 96 prosent av befolkningen til Nøkkelhullet, uavhengig av kjønn, utdanning og landsdel, viser nye tall fra Norstat for Helsedirektoratet. I 2018 opplever også signifikant flere at Nøkkelhullet gjør det enklere å velge sunnere, fra 40 prosent i 2015 til 49 prosent i 2018. Flere kvinner enn menn opplever at Nøkkelhullet bidrar til å velge sunnere – og de yngste er mer positive enn de eldste, ifølge tallene. 

Nøkkelhullet gjør det enklere å sette sammen et sunt og variert kosthold i tråd med helsemyndighetenes kostråd. Merkeordningen er felles for Norden, og kriteriene er utarbeidet med tanke på at man skal redusere innholdet av salt, sukker og mettet fett, og øke innholdet av fiber og fullkorn i ulike matkategorier. Noen kategorier, som godteri og snacks, kan ikke få nøkkelhullmerket.






Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS