Råd for riktig søvnrytme til skolestart
Snart skolestart igjen for barn og ungdommer. (Illustrasjonsfoto)

Råd for riktig søvnrytme til skolestart

Elleve råd for god søvn.
Riks
Raymond Elde
Publisert : 19.08.2017 03:45

Det er like før skoleelevene tar fatt på skolen igjen etter en lang sommerferie. 

Sommerferie med lange lyse dager, uten klare forpliktelser innbyr til senere leggetider. De fleste som har barn, vet at det kan være vanskelig å få dem inn i rutiner igjen, nettopp fordi de ikke er særlig trøtte når det er på tide å legge seg. Dette kan gjøre leggetid til en kamp.

Forskning.no kommer med elleve råd for god søvn: 

1. Regelmessig leggetider og oppvåkningstider – helst samme tid både ukedager og helg.

2. Har barnet blitt vant til senere leggetider i løpet av sommerferien, kan man prøve å få tilbake den vanlige rytmen ved å gradvis legge og vekke barna tidligere før skolestart til ønsket døgnrytmen er oppnådd.

3. Prøv for eksempel å legge og vekke barna 15–30 min tidligere hver dag uken før skolen begynner.  

4. Forsøk å holde denne rytmen også i helgene. For å la barnet sove ut i helgene kan bidra til å forskyve døgnrytmen.

5. Lag regelmessige, rolige ritualer i forbindelse med legging. Sett av cirka 20–30 minutter til dette. For eksempel bading, tannpuss og lesing før barnet pakkes inn for natten.

6. TV, datamaskin og andre skjermer bør unngås siste timen før leggetid og bør ikke tillates i barnets soverom. Visste du at programmer/spill kan virke stimulerende? Og blålys fra disse apparatene kan også føre til vansker med å sovne.

7. Unngå store måltider de siste to timene før søvn, og koffeinholdig mat eller drikkevarer de siste tre til fire timene før søvn (for eksempel sjokolade, kakao og cola).

8. Soverommet bør ikke brukes når barnet blir disiplinert. Soverommet skal oppleves som et positivt sted for barnet å være.

9. Man skal være oppmerksom på at for lite fysisk aktivitet på dagtid, samt aktiviteter og trening som slutter kort tid før ønsket leggetid, kan gi lengre innsovningstid hos barnet.

10. Omgivelsene i soverommet er viktig. Temperaturen bør ikke være for varm eller for kald. Støy bør unngås og sengen må være komfortabel. Lysstyrken bør holdes til et minimum.

11. Søvnbehovet for barn mellom seks og 15 år er rundt ti timer, uavhengig av aldersforskjeller, men med store individuelle avvik. Eldre søsken bør ikke nødvendigvis ha senere leggetider dersom foreldrene opplever at alle barna får nok søvn og virker uthvilte og opplagte om dagen.






Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS