Pressemelding

Kjell-Valter Sivertsen, gruppeleder Nordkapp Ap - 12.06.2019

Svar til Jensen

Ole-Martin Jensen har i sitt leserbrev 31. mai om "offentlige friområder på Nordkapp" bedt om motargumenter til hans ønske om ekspropriasjon av det han omtaler som "utmarksområder" på Nordkapp-platået. I praksis er det da snakk om arealet mellom bebyggelsen og klippekanten i nord, altså ikke parkeringsområdene. Dette arealet er i gjeldende reguleringsplan regulert til "Opparbeidet turistområde", men i siste reviderte planforslag foreslått regulert til "Grønnstruktur med underformål Friområde".
Jensen mener kommunen bør regulere dette arealet til "Offentlig" for senere å overta arealet med tvang gjennom ekspropriasjon. Det spesielle her er jo at Advokat Jensen har snudd helt når det gjelder ekspropriasjon, på offentlige møter har han jo tatt til ordet mot dette virkemidlet, og advart kommunen mot å forsøke å overta områder med tvang.

Det første spørsmålet det er naturlig å stille er hvorfor bør kommunen gjøre dette. Er det fordi man ønsker å eie, gjøre det mer tilgjengelig for offentligheten eller for å forsøke å få mere inntekter inn i kommunekassen? Det siste har jo flere lokale politikere sagt er en mulighet, gjennom en overtakelse av f-eks parkeringsplassen kan man fylle kommunekassen med flere millioner i året.

Jensen nevner ikke parkeringsområdene i sitt innlegg, antakelig fordi han vet at for dagens eiere og driftere har dette en stor verdi og en overtakelse av disse kan utløse en større erstatning. Han snakker i stedet om «friområdene» som han mener kommunen kan overta uten å betale en større erstatning. Dersom kommunen gjorde dette, vil dette kunne tilføre penger til kommunekassen?

I følge Jensens logikk er ikke det mulig, allment tilgjengelig som det er. For Jensens resonnement om at ekspropriasjonen ikke utløser erstatningsplikt hviler altså på en forutsetning om at området ikke har en verdi. Jensen sier vel da at det heller ikke vil ligge noen verdi for kommunen i å eie dette, i alle fall ikke økonomisk verdi. Har området en økonomisk verdi for kommunen, har det vel også det for dagens eiere. Da er vi tilbake til utgangspunktet om at det skal svares full erstatning.

Jensen mener kommunen bør påta seg ansvaret og kostnadene som følger av å overta eierskapet til dette arealet. Disse kostnadene dekkes i dag av besøkende til Nordkappanlegget gjennom ordningen med adkomstavgift.
Eller skal kommunen gi et løyve til seg selv og kreve en egen avgift, slik at det blir to avgifter å forholde seg til? Har kommunen lov til å kreve penger av besøkende til et offentlig friområde?

La oss legge til grunn at kommunen kan kreve en adkomstavgift, og spørre hvilke muligheter en avgift kan gi. I følge Jensen ingenting annet enn at kommunens innbyggere kan slippe å finansiere vedlikeholdet. Han mener at avgiften ikke kan være større en ren selvkost.

Gitt at alle forutsetningene Jensen legger til grunn holder vann, vil kommunen kunne bli eier og drifter av arealet mellom bebyggelsen og klippekanten i nord ved å betale en begrenset ekspropriasjonserstatning (hvis det er riktig av et offentlig friområde ikke er mindre verdifullt enn et opparbeidet turistområde), og kommunen kan i beste fall få dekket driftsutgifter ved å innføre sin egen avgift. Kommunen kan ikke tjene penger på dette. Bør kommunen da gjøre det?

Nordkapp Arbeiderparti har hele tiden arbeidet for et lokalt eierskap på Nordkapp. Selv etter et nei om kjøp fra FEFO både mener og ønsker partiet at man en gang skal få mulighet til at Nordkapp Kommune står som eier av Nordkapp Platået, dette står fast hos oss. Samtidig må partiet føre en ansvarlig politikk og ta hensyn til at områdeplanen er en reguleringssak der det finnes klare retningslinjer for hva man kan og ikke kan gjøre. Politikere MÅ ikke alltid lytte til egen Administrasjon, men man bør gjøre det, spesielt i en sak som kan ha store konsekvenser for mange.

Det kommunens politikere må ta stilling til er om det er forsvarlig å høre på Jensens råd fra sidelinjen, eller om politikerne bør lytte til sin egen administrasjon som har utredet disse spørsmålene grundig, og også søkt juridiske råd i arbeidet fra ekstern juridisk ekspertise.

Nordkapp Kommune risikerer å sette seg selv i en meget vanskelig situasjon som vil kunne være til skade for en av de viktigste næringene i kommunen. Jensen er også klar på at det ikke ligger et inntektspotensial for kommunen i å overta friområdene på Nordkapp.
Forslaget som administrasjonen nå har lagt frem vil gi Nordkapp Kommune mye mer kontroll med det som skjer på Nordkapp platået, alle tiltak blir søknadspliktige og det skal gjennomføres en detaljregulering hvor kommunen sitter i førersetet.

Å være et parti med politisk flertall betyr av og til at man må ta valg som er vanskelige, og som for noen strider mot det man ønsker eller føler. Men en reguleringssak handler ikke om følelser, den handler om å bestemme bruken av et areal. Nordkapp Arbeiderparti ønsker ikke å bidra til at verdien av arealene eller betalingsviljen på Nordkapp svekkes, det gagner ingen, vi ønsker mer lokal verdiskapning som jo er et av hovedmålene med hele områdeplanen, det vil man ikke få med en ekspropriasjon av friområdene.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS