Pressemelding

Styret i Nordkapp Ap - 14.06.2019

Nordkapp Arbeiderpartis grunnlag for vedtak i medlemsmøte


Det raser en debatt om Nordkapp, og Nordkapp kommunes rolle i den sammenheng. Energien bak denne debatten er at kommunen må komme seg i en posisjon på Nordkapp der man eier grunnen, og kan bestemme hvilken aktør som skal være der. Ønsket som formidles er Nordkapp kommune enig i, men det er noen forhold man må forholde seg til i det virkelige liv.
Nordkapp kommune er ikke grunneier på Nordkapp. Grunnen eies av Finnmarkseiend01nmen. Hvem Finnmarkseiendommen velger å feste bort sin eiendom til er utenfor Nordkapp kommunes kontroll. Nordkapp kommune er ikke i en posisjon til å velge hvilken aktør som skal drive sin virksomhet på Nordkapp.

Kommunen er planmyndighet. Det vil si at man kan si hva grunnen skal benyttes til. Det har Nordkapp kommune gjort i planutvalgets innstilling til kommunestyret. Grunnen skal benyttes til reiseliv, og nødvendig infrastruktur for å ivareta et god- og sikker opplevelse for de tilreisende. I tillegg skal området vernes mot ytterligere nedbygging og økt press på naturen. Alle fremtidige tiltak på platået er søknadspliktig, og kommunen sikrer seg derigjennom kontroll på hvordan området utnyttes i detalj.

Mange tar til ordet at kommunen må bruke sin makt gjennom områdeplanen, for å bidra til at Nordkapp kan eksproprieres. De som skaper slike forventinger, vet lite om det lovverket som regulerer slike saker., I loven ramses opp over i overkant av 50 tiltak som det offentlige kan ekspropriere privat grunn til. Et ønske om å eie for å overta en virksomhet er ikke på denne listen. Man finner heller ikke at det offentlige kan ekspropriere bare med den begrunnelsen av et generelt ønske om å eie.

Det er forbudt for det offentlige å bruke for harde virkemidler for å få gjennomført en plan. Det vil si at dersom rettighetshaver til grunn frivilling retter seg etter vedtatt plan, så kan- og behøver ikke kommunen å benytte seg av tvangsvirkemidler.

Det diskuteres om Nordkapp skal privatiseres. Til dette er det å si at det man diskuterer i plansammenheng, er om formålet skal være offentlig eller privat. I dagens plan er Nordkapp regulert til privat formål. Dette av den enkle grunn at å drive et reiselivsanlegg, ikke er et offentlig formål. Hadde området vært benyttet til
f.eks sykehus, så ville man naturligvis benyttet betegnelsen offentlig formål. Formål sier ingenting om eierskap til grunnen. Det vil si at det finnes privat grunn som er regulert til offentlig formål, på samme måte som det finnes offentlig grunn som er regulert til privat formål. Her er det viktig å være bevist på hva man faktisk snakker om.

Noen sier i debatten at kommunen uansett burde regulert uteområdene på Nordkapp til offentlig formål, med den hensikt på sikt å sette kommunen i en eierposisjon. Et formål i en reguleringsplan er bindene for alle, uavhengig av hvem som eier, eller fester. Om kommunen skulle regulere til et offentlig formål, så må området brukes i tråd med dette. Det vil si at selv om rettighetshaver krever innløsning, og kommunen blir eier, så er det ikke fritt frem for kommunen i ettertid å benytte området til næringsvirksomhet. Da blir jo det store spørsmålet man må stille seg, om kommunen er imot næringsvirksomheten på Nordkapp, og ønsker at den skal opphøre. [ så fall kan en vei å gå være å regulere dette til offentlig formål.

Allmennhetens tilgang på Nordkapp er sikret gjennom lov, under de vilkår som gjelder på platået. På Nordkapp må alle besøkende betale for infrastruktur som vann- og toalett, sikkerhetsinstallasjoner, samt parkering. Dette er regulert gjennom løyve gitt av kommunen. Dersom du kommer gående eller syklende, eller er innbygger i Nordkapp kommune, kan man benytte seg av disse fasilitetene gratis.

Det blir sagt i debatten om Nordkapp bidrar for lite til lokalsamfunnet. Nordkapp kommune vil at direkte lokale bidrag skal bli større, men man oppnår ikke dette med å gjøre vilkårene dårligere for de som står for inntektsstrømmen til lokalsamfunnet. Aktiviteten på Nordkapp har frem til ganske nylig vært begrenset. Utvikling av destinasjon, samt massiv markedsføring i flere kanaler, står sentralt i hvorfor turistene kommer. Mange familier har sitt utkomme av reiselivsnæringen, og alt som skaper usikkerhet og slår beina under aktiviteten på Nordkapp, er med på å bidra til fraflytting, og konkurser i næringslivet i kommunen. I tillegg kan nevnes at Scandic alene står for rundt 1/3 av eiendomsskatten til Nordkapp kommune.

Nordkapp Arbeiderparti har behandlet og vurdert saken! Vårt overveldende flertall mener at det forslag som ligger til behandling vil gi kommunen innflytelse på fremtiden, flere ringvirkninger og muligheter for reiselivsnæringen og kommunen. FeFo har vedtatt at kommunen skal få opsjon til arealet rundt opparbeidet område. Så får vi vente å se på om en framforhandlet festekontrakt av FEFO og Rica vil gjelde i 10-15 år eller som noen hevder "i flere generasjoner" framover.
Honningsvåg 13.juni 2019
Styret
 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS