Pressemelding

CLTRe - 25.11.2019

Nettsvindel øker rundt Black Friday

Nettsvindel øker rundt Black Friday

25.11.2019 13:07:40 | CLTRe

Mange ønsker å gjøre gode kjøp i forbindelse med Black Friday og det utnyttes flittig av nettkriminelle. Sikkerhetsekspert ber folk være kritisk til eposter med gode tilbud som sendes ut rundt Black Friday.

MER AKTIVE: Hvert år rundt hendelser som Black Friday blir nettkriminelle ekstra aktive. Hvis du handler på nett i forbindelse med Black Friday bør du følge med i nettbanken og kredittkortutskrifter i etterkant, råder daglig leder Kai Roer i CLTRe. Foto: iStock

Black Friday, som i år er fredag 29. november, og Cyber Monday den påfølgende mandagen, har blitt store handledager også i Norge. Dette utnytter nettkriminelle på ulike måter.

– Nettkriminelle er mer aktive enn ellers ved begivenheter som involverer mange pengeoverføringer, som for eksempel Black Friday. Det skjer mange epost-svindler i forbindelse med Black Friday. Nettkriminelle forsøker å utnytte at folk er på jakt etter gode tilbud og dermed kanskje mindre kritiske og årvåkne, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe, som er en del av det globale IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4.

Påstår at kortet er avvist

En metode nettkriminelle benytter er å utforme eposter slik at de ser ut til å komme fra en kjent butikk. De sender en epost utformet som et godt tilbud fra for eksempel XXL eller Power, med en lenke som tar deg til en falsk nettbutikk. En annen svindelmetode er å sende ut eposter om gode tilbud i useriøse eller ikke-eksisterende nettbutikker. 

– Mange handler over nett i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday, og nettkriminelle sender også eposter om at ditt Mastercard er blitt avvist. Målet er å stresse de som gjort et godt kjøp over nett til å tro at betalingen ikke har gått gjennom og få dem til å oppgi kredittkortinformasjon, sier Kai Roer.

– Aldri trykk på epost-lenker

Sikkerhetsekspertens råd er være årvåken og å styre unna tilbud som høres ut til å være for gode til å være sanne. Da er de som oftest nettopp det.

– Aldri trykk på lenker i eposter selv om de utgir seg for å komme fra en kjent butikk. Skriv adressen til butikken inn i nettleseren selv, og se etter tilbudet i det du vet er nettbutikken. Du bør unngå å handle i nettbutikker du ikke har hørt om før, og det er lurt å følge med i nettbanken og kredittkortutskrifter etter at du har handlet over nettet. Slik kan du raskt oppdage om noen har fått tak i informasjon om kortet ditt og misbruker det, råder Kai Roer i CLTRe.

Fakta om phishing:

  • Phishing er en prosess der en forsøker å skaffe sensitiv informasjon som brukernavn, passord og kredittkortinformasjon ved å maskere seg som en pålitelig avsender i eposter som prøver å unngå spam-filtre.
  • Epostmeldinger utgir seg ofte for å komme fra populære sosiale nettsteder, banker, auksjonssider eller IT-administratorer, for å lokke folk til å klikke på innholdet i eposten.
  • En rekke forskjellige teknikker brukes for å innhente personlig informasjon fra brukere. Når teknologien blir mer avansert, blir også teknologiene for nettkriminelle mer avansert.
  • For å forhindre phishing må brukere ha kunnskap om hvordan nettkriminelle opererer og man må tenke før man klikker på en lenke. Som hovedregel bør man aldri dele sensitiv personlig eller økonomisk informasjon over internett. 
  • Man bør få sikkerheten til et nettsted bekreftet gjennom å passe på at nettadressen til nettstedet begynner med "https", og at det er et lukket låseikon i nærheten av adressefeltet.

Kilde: KnowBe4

 
 

 

 
 

 

 

 

 
 
 
 

 

 
 

 

 

 

 
 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS