Pressemelding

Release - 30.11.2020

Mer enn 1 av 3 påvirkes av mobiltester i media

 

En ny undersøkelse viser at massemediene, venner og butikker er kildene vi støtter oss til når vi trenger råd om mobilkjøp.

Hvem søker du råd og inspirasjon hos før du kjøper mobiltelefon? Norstat har stilt spørsmålet til et representativt utvalg av befolkningen på vegne av mobilselskapet Release.

 

38 prosent svarer at de bruker mediene til dette. 35 prosent sier de søker råd hos venner og kjente, mens 33 prosent forhører seg i butikken eller nettbutikken. Det var mulig å velge ett eller flere alternativer.

 

– Undersøkelsen viser at mediene, som stadig vekk tester nye mobiltelefoner, har en enorm påvirkningskraft. Utfordringen er at disse testene også driver mobilforbruket opp. Vi bør alle sørge for å gi hver enkelt mobiltelefon et så langt liv som mulig, ikke minst fordi de inneholder en rekke grunnstoffer vi har knapphet på, sier Øistein Eriksen, administrerende direktør i mobilselskapet Release.

 

Enorm medieinteresse

Morten Evjen er daglig leder og rådgiver i Telehjelpen. Han mener det skrives enormt mye om mobiltelefoni og mobiltelefoner i norsk presse.

 

– Jeg tror den voldsomme interessen norske medier viser for feltet, er en viktig forklaring på hvorfor så mange angir dette som en viktig kilde til råd, sier Evjen.

 

Massemediene nyter dessuten høy tillit i Norge. Ifølge tall Medietilsynet offentliggjorde i 2019, svarer over åtte av ti nordmenn at norske medier «i hovedsak er til å stole på».

 

Prisguidene viktige rettledere

På fjerdeplass i oversikten over hvor vi finner råd til mobilkjøp, kommer prisguidene. Dette er tjenester som sammenligner priser hos alle butikkene og nettbutikkene i markedet, og som presenterer disse på en oversiktlig måte for forbrukerne. 21 prosent av de spurte sier de bruker prisguidene til dette formålet.

 

Øistein Eriksen i Release sier prissammenligningstjenester har en viktig rolle, men at de har mangler.

 

– Mange bruker disse tjenestene idet de er i ferd med å gjennomføre innkjøp av den nye telefonen. Det er veldig betryggende å kunne sjekke at prisen man er i ferd med å betale ikke er langt over prisen man får for det samme produktet på andre utsalgssteder. Samtidig presenterer disse guidene nesten bare prisen på nye telefoner, ikke de brukte. Da går kundene glipp av like gode produkter til en langt lavere pris, sier Eriksen.

 

Her henter vi råd og inspirasjon før vi kjøper mobiltelefon:

  • Tester i media: 38 prosent.
  • Venner og kjente: 35 prosent.
  • Butikk/nettbutikk: 33 prosent.
  • Prisguider: 21 prosent.
  • Reklame: 9 prosent.
  • Mobiloperatør: 8 prosent.
  • Sosiale medier, forum, grupper: 5 prosent.
  • Influensere: 1 prosent.
  • Henter ikke inspirasjon: 24 prosent.

 Undersøkelsen er utført av Norstat for leiemobilselskapet Release i et representativt utvalg på 1000 respondenter.

 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS