Pressemelding

Miljøagentene - 17.12.2019

Klimakokkene – Setter matens klimaavtrykk på agendaen

Miljøagentene ønsker at flere tar bærekraftige valg i hverdagen og lanserer nå en klimasmart kokkekamp for barn.

Julen nærmer seg med stormskritt og for mange er førjulstid og julefeiring synonymt med stappfulle kjøleskap, ribbe, pinnekjøtt og annet godt. Men visste du at matproduksjon er en av de største enkeltkildene til klimagassutslipp?

- Vi må bli mer bevisste på hva vi har på middagstallerkenen vår og hvor stort klimaavtrykk maten vi spiser har, sier Are Shaw Waage, daglig leder i Miljøagentene.

Derfor arrangerer Miljøagentene skolekampanjen Klimakokkene, som er en nasjonal konkurranse for 5.-7. trinn tilpasset faget mat og helse. 250 klasser er påmeldt og gjennom hele januar skal klassene konkurrere i å lage de mest smakfulle, næringsrike og klimasmarte rettene – bestående av råvarer med så lavt klimaavtrykk som mulig. De beste rettene velges ut til å tilberedes av et kokketeam i TORO og vurderes av et smakspanel bestående av barn.

- Med Klimakokkene ønsker vi å gi fremtidens forbrukere kunnskapen de trenger for å kunne ta bærekraftige valg i hverdagen og en forståelse av hvor viktig det er å tenke helhetlig for å motvirke global oppvarming, sier Are Shaw Waage, daglig leder i Miljøagentene.

Klimakokkene starter 6. januar og arrangeres i samarbeid med TORO.

Barn kan påvirke de voksne

Ifølge en Norstat-undersøkelse på vegne av TORO, ønsker to tredeler av befolkningen å redusere klimaavtrykket sitt, men synes det er vanskelig å finne informasjon om matens klimapåvirkning.

- I Miljøagentene tror vi på løsningsorienterte tilnærminger og vi vet at noe av det barn er best på er å være optimister og finne gode løsninger der de voksne ofte ser problemer. Derfor har vi stor tro på at Klimakokkene ikke bare vil være en lærerik og morsom konkurranse for barna å være med på, men vil ha en positiv effekt på voksne også, sier Waage.

For å redusere klimagassutslippene tilknyttet mat må også matprodusentene ta ansvar. En produsent som har satt dette på agendaen er TORO, som nylig har innført «Klodemerket» på sine varer med lavt klimaavtrykk.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS