Pressemelding

Coop Obs - 21.10.2013

Eksplosjon i salget av DAB

Salget av DAB-radioer fra Coop Obs! har økt med over 400 prosent fra i fjor. Den nye digitale radiokanalen P1+ har satt fart i salget.

De siste årene har salget av DAB-radioer økt fra år til år. Men i 2013 har salget virkelig tatt av. Coop Obs! har solgt 39 000 DAB-radioer så langt i år. Det tilsvarer en økning på over 400 prosent, noe som ikke er vanlig kost for et produkt. Det bekrefter Knut Wellerop, som er kjedesjef i Coop Obs! Hypermarked.
– Det er helt uvanlig at et produkt plutselig blir så populært. Nå virker det som om alle skal ha DAB-radioer, både hjemme og i bilen, sier Wellerop.
Tall fra Digitalradioundersøkelsen viser at det nå finnes over 1,1 millioner DAB-radioer i norske hjem og biler.

Nye kanaler øker salget
Radiokanalen P1+ ble lansert 2. oktober i år. På kort tid ble kanalen, som henvender seg til godt voksne en suksess. Mange løp til butikkene for å kunne lytte på kanalen. Coop Obs! solgte 15 000 radioer bare i oktober. Det er over 16 ganger så mange DAB-radioer som i oktober i fjor.
– Kundene kom fordi de ville høre på P1+. Heldigvis hadde vi nok radioer til alle, sier Wellerop.
Allerede i januar lanseres den neste digitale kanalen i NRK, en rockekanal for litt eldre lyttere enn det P3 har.

Dette er en DAB-radio
• Ny standard for radiolytting.
• Sendt med en annen teknologi som er billigere i drift og mer effektiv enn FM-nettet.
• Gir tilgang til de vanlige kanalene (P1, P2, P3 osv.), rene digitale kanaler, samt en ny rekke spesialkanaler.
• Lyden er skurrefri, og man har mulighet for å følge sendingene i tekst og bilde.
• De nye DAB-nettene i Norge skal dekke hele landet, og ha like god dekning som det analoge nettet.
• FM-nettet blir trolig avviklet i 2017.
Kilde: radio.no
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS