Finansierer ny historisk redningsskøyte gjennom spleiselag
Det nye fartøyet er konstruert fra kjøl og opp for å imøtekomme Redningsselskapets spesifikke krav til en ny fartøyklasse for helårs operativ tjeneste i Norges mest utsatte havområder. (Illustrasjonsfoto: Redningsselskapet)

Finansierer ny historisk redningsskøyte gjennom spleiselag

Ny og stor redningsskøyte skal operere i Nord-Norge.
Lokal
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 30.04.2024 01:30

Redningsselskapet får bygget tidenes største redningsskøyte, ei skøyte som skal ha hele Nord-Norge som operasjonsområde. 

--Vi håper enda flere blir med på spleiselaget ved å støtte en historisk satsing på sjøsikkerhet i nord. Det sier Grete Herlofson, generalsekretær i Redningsselskapet, i en pressemelding. 

Herlofson legger til at den helt nye redningsskøyta blir unik i norsk redningshistorie. Med sine 32 meter blir fartøyet den største redningsskøyta levert noensinne.   

Det nye fartøyet vil ha stor rekkevidde i de værharde havområdene i nord. Det vil ha hele Nord-Norge som operasjonsområde, og vil bli flyttet rundt etter behov. 

--Denne redningsskøyta kan møte utfordringer i maritime søk og redningsoppdrag langt til havs. Fartøyet er rustet for å bistå i store ulykker og masseevakueringer under svært krevende forhold, sier Herlofson.    

Umulig uten donasjoner 
Den nye topp moderne redningsskøyta blir et flytende beredskapssenter. Redningsselskapet har som mål at redningsskøyta driftes så bærekraftig som mulig, og ønsker å installere den med hybrid fremdrift. En slik løsning har aldri vært prøvet på et redningsfartøy av denne størrelsen i Norge.   

Prislappen på redningsskøyta blir langt over tidligere leverte fartøy til Redningsselskapet. Det gjenstår å signere byggekontrakt med et verft. Totalkostnaden for Redningsselskapet for designutvikling, bygging og utrustning med nødvendig redningsteknisk utstyr er estimert til mellom 140-150 kroner. Håpet er at redningsskøyta kan leveres innen utgangen av 2025.  

Nylig mottok Redningsselskapet et raust bidrag på 16 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge, til den nye historiske redningsskøyta.   

--Vi er ekstra stolte av å bidra i spleiselaget til ny havgående skøyte, som skal trygge kystlinjen og inngå i den totale beredskapen her i nord. Dette er den største enkeltgaven vi har gitt noensinne, og det er ekstra stas for oss å gi støtte til et så viktig prosjekt som både er bærekraftig og vil ha verdi over lang tid. Det forteller Kjell Olav Pettersen, styreleder i Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge.   

Norges Råfisklag gir også 1 million kroner til Redningsselskapet og byggingen av det nye fartøyet. Dermed bidrar de til å bedre den operative beredskapen i nord, også for alle fiskerne og den næringen som råfisklaget er opptatt av.   Fra før har Redningsselskapet mottatt en donasjon på 110 millioner kroner fra GarMar Holding AS til utvikling og bygging av denne store havgående redningsskøyta. 

--Til tross for store donasjoner er det fremdeles behov for mer støtte for å sikre fullfinansiering av fartøyet. Redningsselskapet er helt avhengig av gaver og donasjoner for å kunne gjøre jobben som kreves av oss, påpeker Herlofson.

Redningsselskapet håper at flere blir med og bidrar, slik at behovet for egenfinansiering fra Redningsselskapet blir mindre. Dette er ønskelig i en tid med økte kostnader til oppgradering og drift av 59 redningsskøyter. Herlofson oppfordrer dermed flere til å bli med på spleiselaget for å trygge kysten i Nord-Norge.     

Fakta om redningsskøyta    
Det nye fartøyet er konstruert fra kjøl og opp for å imøtekomme Redningsselskapets spesifikke krav til en ny fartøyklasse for helårs operativ tjeneste i Norges mest utsatte havområder. Det er optimalisert for effektive og trygge konvensjonelle rednings- og støtteoppdrag, inkludert søk og redning (SAR), slep, brannslukking og transportering av skadde. I tillegg skal også̊ en større krisesituasjon kunne håndteres, og både dekksplass, behandlingsrom og innvendig lugarkapasitet er derfor et sentralt aspekt.      

Redningsskøyta vil få en total lengde på 32 meter, maks hastighet på 30 knop, slepekraft på +/- 30t og utseilt distanse på 600 nautiske mil i marsjfart.     

Fartøyet er designet med fokus på følgende hovedparametere.    

• Miljøvennlig konstruksjon og hybrid fremdrift      

• Effektivt skrogdesign og fremdriftssystemer for optimale OPEX/CAPEX      

• Et bredt operasjonsområde      

• Stor rekkevidde og særdeles gode sjøegenskaper og manøvreringsevne      

• Optimal komfort og sikkerhet for mannskap og annet personell    

• Stor dekkskapasitet for eksisterende og fremtidig redningsutstyr    






Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS