Enormt etterslep på fylkesvegene i Troms og Finnmark
Nordvågveien, en av vegene der det har blitt utført rasforebyggende tiltak. (Illustrasjonsfoto)

Enormt etterslep på fylkesvegene i Troms og Finnmark

NAF har regnet på etterslepet på fylkesveger i Troms og Finnmark, og etterslepet er enormt.
Samferdsel
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 29.09.2022 20:00

Nå krever Norges Automobil-Forbund (NAF) mer midler til rassikring og vedlikehold av fylkesvegene. 

--Vegene skriker etter vedlikehold, og folk kjører med hjertet i halsen på veier der rasfaren er stor. Det sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, i en pressemelding. 

NAF mener budsjettet for vedlikehold må kraftig opp i årene fremover. Uten det oppfyller ikke regjeringen sine løfter fra Hurdalsplattformen. 

Vedlikeholdsetterslepet på fylkesvegene i Troms og Finnmark er på i underkant av ti milliarder kroner. Enda større er behovet for rassikring på fylkesvegene. For å utbedre alle kjente skredpunkter med «høy og middels skredfaktor», trenger fylket 12,6 milliarder kroner, ifølge NAF. 

--Fylkene må settes i stand til å få ned etterslepet, og dette haster. Vedlikehold og fornying er viktig for trafikksikkerheten, og vi vet at konsekvensene av ras og skred kan være alvorlige. Derfor må midlene til ras- og skredsikring betydelig opp, sier Handagard.

 Estimert vedlikeholdsetterslep og rassikringsbehov på fylkesvei i Troms og Finnmark

Estimert etterslep fylkesvei (mill. 2021-kroner)

9 657

Antall skredpunkt med høy og middels skredfaktor

146

Estimert sikringskostnad mot ras på fylkesvei (mill. 2021-kroner)

12 598

Sum behov fylkesvei per fylke (mill. 2021-kroner)

22 255

Kilde: Statens Vegvesen (2013, 2019)






Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS