Enormt etterslep på fylkesvegene i Troms og Finnmark
Nå krever Norges Automobil-Forbund (NAF) mer midler til rassikring og vedlikehold av fylkesvegene.
--Vegene skriker etter vedlikehold, og folk kjører med hjertet i halsen på veier der rasfaren er stor. Det sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, i en pressemelding.
NAF mener budsjettet for vedlikehold må kraftig opp i årene fremover. Uten det oppfyller ikke regjeringen sine løfter fra Hurdalsplattformen.
Vedlikeholdsetterslepet på fylkesvegene i Troms og Finnmark er på i underkant av ti milliarder kroner. Enda større er behovet for rassikring på fylkesvegene. For å utbedre alle kjente skredpunkter med «høy og middels skredfaktor», trenger fylket 12,6 milliarder kroner, ifølge NAF.
--Fylkene må settes i stand til å få ned etterslepet, og dette haster. Vedlikehold og fornying er viktig for trafikksikkerheten, og vi vet at konsekvensene av ras og skred kan være alvorlige. Derfor må midlene til ras- og skredsikring betydelig opp, sier Handagard.
Estimert vedlikeholdsetterslep og rassikringsbehov på fylkesvei i Troms og Finnmark |
|
Estimert etterslep fylkesvei (mill. 2021-kroner) |
9 657 |
Antall skredpunkt med høy og middels skredfaktor |
146 |
Estimert sikringskostnad mot ras på fylkesvei (mill. 2021-kroner) |
12 598 |
Sum behov fylkesvei per fylke (mill. 2021-kroner) |
22 255 |
Kilde: Statens Vegvesen (2013, 2019) |