Flypassasjeravgiften kostet flyselskapene to milliarder kroner i 2017
Den nye flypassasjeravgiften, som ble innført i Norge i juli 2016, kostet flyselskapene knappe to milliarder kroner i 2017.
Dette kommer på toppen av cirka seks milliarder kroner i andre luftfarts- og klimaavgifter, skriver Hangar.no.
-Avgiften er blitt en betydelig byrde for flyselskapene, og har utvilsomt bidratt til et dårligere flytilbud. For det første er Rygge flyplass blitt nedlagt, noe som betyr et svekket tilbud for de 1,6 millioner passasjerer, som brukte Rygge. For det andre har det svekket og fordyret rutetilbudet ved mange andre flyplasser i distriktene. Widerøe varslet denne uken nye kutt i rutetilbudet, sier Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.
Avgiften var på vel 90 kroner inklusive merverdiavgift i 2017 og er på 93 kroner i 2018. Avgiften skal betales én gang på alle reiser fra en norsk flyplass unntatt Svalbard, slik at mellomlandinger ikke skal utløse ny avgift. Jo kortere flyruten er, jo større blir den økonomiske belastningen, relativt sett.