Finnmark vinner hver gang
Stiftelsen Norsk Mat mener det er større bevissthet rundt norsk lokalmat.
I Nordkapp satser en del av spisestedene på lokale råvarer. Restauranten til Destinasjon 71° Nord på Sarnes henter blant annet fisk fra Nordvågen AS.
--Jeg vil kalle det en gryende oppvåkning, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, i en pressemelding.
Hun mener vi er på vei til å få større bevissthet rundt den gode norske lokalmaten.
--Vi har spurt folk hvor de ville reise for å spise den meste karakteristiske lokalmaten i 2015, 2019 og nå i 2021. Vi ser at folk blir mer og mer bevisst lokalmat og områdene, men vi det er noen vinnere i undersøkelsen, røper Sundqvist.
For å kunne sammenligne tallene har Stiftelsen Norsk Mat også i 2021 skilt mellom Finnmark og Troms som regioner. Resultatene viser at Finnmark er det geografiske området flest vil dra til for å oppleve unik lokalmat. I 2015 svarte 11 elleve at de ville reist til Finnmark, i 2019 svarte 14 prosent at de vil reist lengst nord i landet for å finne den karakteristiske lokalmaten og i 2021 er antallet nå oppe i 16 prosent.
--Finnmark vinner hver gang. Dette er virkelig det fylket som er på topp i folks bevissthet rundt lokalmat og lokale råvarer, sier Nina Sundqvist.
--Ingen andre områder er i nærheten av en slik lokalmatposisjon hos norske reisende. Troms står for eksempel bom stille; bare 4 prosent oppfatter det som et karakteristisk lokalmatområde. Nærmest er Sogn og Fjordane (9 %), nå i Vestland fylke og Nordland (7%), sier Sundqvist.
--Det vi ser, er at trenden for Finnmark som attraktivt lokalmatområdet er jevnt stigende siden 2015. Det er et solid grunnlag for både lokale matprodusenter og reiselivet i regionen, påpeker Sundqvist.