Stor attraksjonsverdi for Finnmark som reisemål

Fylkesvaraordføreren mener Finnmarksløpet betyr mye for fylket.
Politikk
Raymond Elde
Publisert : 28.03.2015 15:45

Finnmarkløpet har stor verdi for Finnmark, ifølge fylkesvaraordfører Bente Haug. (Foto: Nina Merete Austad)
Fylkesvaraordføreren mener Finnmarksløpet betyr mye for fylket.

--Finnmarksløpet har stor attraksjonsverdi for Finnmark som reisemål, særlig i forhold til vinterturisme. Dette sier fylkesvaraordfører i Finnmark Bente Haug.

Hovedutvalget for kultur, næring og samferdsel bevilget i juni 2014 600.000 kroner av de regionale utviklingsmidlene til prosjektet «Finnmarksløpet 2015 – Verdensmesterskap», et prosjekt med mål om å skape positivt omdømme gjennom tilrettelegging for nasjonale tv-sendinger og internett.

--Denne bevilgninga har vært enkel for Finnmark fylkeskommune å gjøre. Finnmarksløpet har blitt profesjonelt og jobber langsiktig, og verdien av det vi får igjen er mye høyere enn den summen vi gir, sier Bente Haug som er fylkesvaraordfører og medlem av fylkesutvalget som gjorde bevilgninga.

Et tilleggsmoment er at Finnmarksløpet skaper aktivitet i hele Finnmark og binder sammen fylket gjennom felles engasjement for og stolthet av fylket.

Eventyrlig og utfordrende
FFK har tidligere bevilget RUP-midler til utviklingsprosjektet «Finnmarksløpet på riksdekkende TV», noe som har resultert i daglige sendinger på NRK med gode bilder og historier fra Finnmark og Finnmarksløpet. ”Gratis presseomtale” de siste 15 årene har vært det aller viktigste og mest kostnadseffektive markedsføringstiltaket en har jobbet med i forhold til å skape reiselyst til Finnmark. De daglige tv-sendingene fra Finnmarksløpet på NRK er i så måte et effektivt markedstiltak som har svært stor reklameverdi for hele fylket og spesielt reiselivsnæringa.

--Finnmarksløpet er et prosjekt for framtida, og framstiller Finnmark i tråd med hvordan vi ønsker at Finnmark framstilles; eventyrlig, utfordrende, inkluderende, imøtekommende og med folkelig sjarm, sier Haug.

NRK fortsetter med sine daglige sendinger i Norge, men innholdet i RUP-bevilgninga går lengre – nemlig til utlandet. Ved gjensidig bruk av nettsider, nett-tv og hverandres sosiale kanaler skal Finnmarksløpet og Nordnorsk Reiseliv AS kunne nå lengre ut i hverandres markeder med budskap om opplevelser i en attraktiv vinterdestinasjon.

Nummer to etter nordlyset
--Når folk oppgir hva de aller helst ønsker å oppleve om vinteren i Nord-Norge, kommer det å kjøre hund som nummer to etter det å se nordlyset. Så det er en naturlig link mellom vinterturisme og Finnmarksløpet og vi tror Finnmarksløpet kan bli en viktig symbolbærer for vinteropplevelser i Nord-Norge, sier Hilde Bjørkli som er reiselivssjef ved Nordnorsk Reiselivs kontor i Finnmark.

De samarbeider med Finnmarksløpet for å oppnå økt interesse om og en sterkere markedsposisjon for reiselivet i Finnmark.

Sammen når vi enda flere
--Det handler om å utnytte hverandres kanaler for å gjøre både Finnmarksløpet og vinteropplevelser i Nord-Norge kjent ute i markedene. Vi håper Finnmarksløpet blir et reiselivsprodukt med så stor tiltrekningskraft at folk reiser til Alta, Kirkenes, eller noen av de andre sjekkpunktene, eller at de rett og slett følger hele løpet, avslutter Bjørkli.

Opplevelsesnæringa er et av de fem viktigste næringspolitiske satsingsområdene i Finnmark fylkeskommunes regionale utviklingsprogram. Nordnorsk Reiseliv AS eies av Finnmark fylkeskommune sammen med Nordland og Troms fylkeskommuner.

(ffk.no)
 

 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS