Pressemelding

Knut Bjørn Lindkvist - 05.04.2019

«Visit Nordkapp» er partisk

Visit Nordkapp uttaler seg, i en pressemelding som gjengis på Radio Nordkapps nettside 4. april om en videre utbygging på Nordkapp. Visit Nordkapp er selve bransjeorganet for reiselivsnæringen i Nordkapp, og nå går de mot en nødvendig utvikling av Nordkapp-produktet. Det er synd fordi Nordkapp-produktet har falt i kvalitet jevnlig over 20 år, siden RICA overtok Nordkapp-monopolet. Historien for monopolet, innvilget av staten, er mer enn 90 år, og ble protestert mot av kommunen fra første stund, I stedet for kvalitetsheving har RICA-eierne tatt ut store eierinntekter fra en ulovlig inngangsbillett. Og det er nettopp her at Nordkapp-produktet rammes. Eierne håver inn pengene ved bommen, og lar deretter produktet både innomhus og utenfor forfalle. Deler av anlegget forfaller (noe kommunestyrets medlemmer ville forstått av søknaden om kommunalt løyve allerede i 2014 hvis de hadde fått lese søknaden), servicen forringes. Hele Nordkapp-anlegget har mer og mer tatt form av en hotell-lobby med pappkrus og plast. Dessuten er deler av anlegget i virkeligheten stengt av. Monopoler er et onde i slike situasjoner. Det er behov for et alternativ. I denne situasjonen velger Visit Nordkapp å uttale seg om en mulig konkurrent som vil styrke attraksjonen Nordkapp, og som har kapasitet til å iverksette sine planer. Og som skal bruke lokale produsenter til å produsere aktivitetene både når det gjelder mat og begivenheter. 

Det betenkelige ved uttalelsen til Visit Nordkapp er den partiskhet som bransjeorganisasjonen utilslørt viser. Det er lett å tenke seg at uttalelsen fra Visit Nordkapp inngår i RICA/Scandics kampanje for å beholde monopolet og kvitte seg med brysomme konkurrenter.  Konkurranse som styrker innovasjonsevnen skal man ikke ha noe av. Heller ikke konkurranse som går mot den største økonomiske sponsoren (hvor mye, 1,2 millioner?), som er RICA/Scandic, skal man ha noe av. Det er kanskje derfor så mange små reiselivsbedrifter, som nettopp betyr innovativ kraft, er oppgitt over motstanden de opplever fra Visit Nordkapp.  

 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS