Pressemelding

Statens vegvesen - 21.03.2024

Størst risiko å være ung bilfører i trafikken

Risikoen for å bli skadet eller omkomme i trafikken i Norge har sunket jevnt de siste tretti årene. Nå har nedgangen stoppet for de unge.

Risikoen for unge bilførere gikk ned frem til 2018, mens vi har sett en økning i antall ulykker med unge sjæfører de siste årene. Knut Opeide Statens vegvesen

Dette viser ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) Risiko i veitrafikken 2021-22, laget på oppdrag fra Statens vegvesen.

- Dette er en utvikling som bekymrer og opptar oss, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhetsarbeidet i Statens vegvesen. At risikoen stagnerer betyr at vi må gjøre mer av det vi vet virker for å nå nullvisjonen.

Nedgang i risiko for unge har stagnert etter 2018

Frem til 2018 var det markant nedgang i risikoen for unge trafikanter.

- Noe av årsaken til nedgangen kan være at bilene har blitt tryggere og har fått bedre førerstøttesystemer, sier Ranes. – Bedre og mer holdningsbasert kjøreopplæring har også gitt de unge gode forutsetninger for å bli trygge sjåfører. De sosiale medienes inntog på 2000-tallet har også gjort det enklere å avtale sjåfør i helgene, slik at man unngår promillekjøring.

Nå er gevinsten av disse tiltakene «tatt ut», og det skal andre ting til for å redusere risikoen ytterligere for at de unge.

- Noe av det vi ser på er å styrke opplæringen i trafikksikkerhet fra tidlig alder i skolen. I tillegg gjennomfører vi et utstrakt holdningsskapende arbeid for å bidra til at sjåførene overholder fartsgrensen og holder oppmerksomheten på veien, sier Ranes. – Vi vet at mange ulykker kan unngås dersom du har oppmerksomheten på veien og tilpasser farten etter forholdene.

Stor risiko også for MC-førere

Utviklingen har heller ikke vært positiv for MC de senere årene. Rapporten viser generelt ganske små endringer i risiko for trafikkulykker fra 2018 til 2022, og for lett og tung MC er det en svak økning. Det er mange ganger høyere risiko for å bli skadet på MC enn det er i bil.

- Nå starter MC-sesongen snart, mange steder i landet, sier Ranes. – Vi har et godt samarbeid med alle fagmiljøene og interesseorganisasjoner rundt MC i det vi kaller «MC-dugnaden», og har utarbeidet noen gode tips til hva motorsyklisten selv kan gjøre for å hindre ulykker; Bruk blikket smart, tilpass farten og plasser deg klokt, sier hun.

Nullvekst og nullvisjon

Den gode nyheten er at rapporten viser at risikoen for å bli skadd eller drept på veiene er redusert for syklister og gående de senere årene. Men med nullvekstmålet i byområdene, som betyr at veksten i persontransport skal tas med kollektiv, sykling og gange, blir det stadig flere myke trafikanter.

Dette er en ønsket utvikling, men betyr også at oppmerksomheten på de myke trafikantene må styrkes.

- Denne rapporten belyser utfordringene vi står overfor når vi får flere gående og syklende trafikanter, sier Guro Ranes. – Deres risiko i trafikken er høyere, og dette må vi ta på alvor når vi bygger og drifter veiene våre. Det setter også større krav til alle trafikanter om å ta hensyn og være aktsomme overfor hverandre i trafikken.

Om rapporten Risiko i veitrafikken 2021-22

Transportøkonomisk institutt har jevnlig oppdatert beregninger av risiko for ulykker og skader i norsk veitrafikk. Denne rapporten er den niende i rekken siden 1988. Grunnlaget for risikoberegningene er offisielle tall for trafikkulykker og skader, tall for trafikkomfang hentet fra de nasjonale reisevaneundersøkelsene (RVU) og fra TØI sin statistikk over transportytelser i Norge. Rapporten er basert på politiregistrerte ulykker, som betyr at det kan være underrapportering av sykkelulykker. Singelulykker med fotgjengere er ikke er definert som trafikkulykker, og er derfor ikke med.

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS