Pressemelding

Kulturrådet - 14.02.2019

Mer makt til private kunstsamlere

Private samlere får stadig større innflytelse over kunst som kjøpes og vises i Norge. Det er et av funnene som presenteres torsdag 14. februar når Kulturrådet og Kulturdepartementet lanserer fire nye analyser på et seminar i Bærum Kulturhus. 

Private samlinger øker
I publikasjonen «Å samla kunst - Samlingsutvikling ved norske kunstmuseum på 2000-talet», som gis ut av Kulturrådet, har kunsthistoriker og rådsmedlem Jorunn Veiteberg undersøkt innkjøpene og kunstsamlingen hos 14 norske kunstmuseum. Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Kulturdepartementet. Her viser hun at små offentlige innkjøpsbudsjetter og store private samlinger gjør at en stadig større andel av kunsten som kjøpes havner i privat eie.
Forskyvning av definisjonsmakten
Private samlere får større innflytelse over hva som vises i museene, gjennom ulike typer samarbeid, ifølge rapporten. Til de ansvarlige for en offentlig samling kan man stille helt andre krav, for eksempel om regionalt ansvar, enn det man kan til private samlere. Hovedproblemet er likevel ubalansen i midlene man har til innkjøp av kunst, mener Jorunn Veiteberg.
– I 2017 hadde Sørlandets Kunstmuseum ca. 500 000 kroner til å kjøpe kunst for, mens Tangensamlingen som de forvalter, fikk tilført kunstverk for 40 millioner kroner. I 2016 hadde Nasjonalmuseet 10 millioner kroner på sitt eget innkjøpsbudsjett, men fikk kunst fra Sparebankstiftelsen for 76 millioner kroner. Hvem skriver da historien, spør Veiteberg retorisk.
Museet som minnebank
I rapporten har Veiteberg undersøkt innkjøpene og samlingene hos Haugesund Billedgalleri, Haugar, Henie Onstad, KODE, KUBE, Lillehammer kunstmuseum, Nasjonalmuseet, Nordnorsk Kunstmuseum, Preus museum, Sogn og Fjordane kunstmuseum, Stavanger kunstmuseum, SKMU, Drammen museum og Trondheim kunstmuseum i perioden 2000-2016.
– Jeg vil gjerne understreke at museene er svært glade for det samarbeidet de har med private samlere, og det er flott at de vil dele sin kunst med offentligheten gjennom langtidslån. Problemet er at det nettopp er lån. Museenes samlinger er vår felles kulturarv, vår historie og minnebank. De bør derfor være offentlig eiendom. Det er også svært viktig at det kan foregå en kontinuerlig diskusjon om hva som samles og hvorfor, mener Veiteberg.
Mangler nasjonalt overblikk
Et annet funn er at regionale museer gjerne samler kunstverk av regionale og lokale samtidskunstnere, i tillegg til internasjonal kunst. Årsaken til dette er blant annet at de ikke kan prioritere å reise og holde seg oppdatert på det som skjer i hele landet. I tillegg har små innkjøpsbudsjetter ført til en gave- og bytteøkonomi, der kunstnere gir bort verker for å få anerkjennelse og bli del av en samling. De nasjonale institusjonenes innkjøp er en svært liten andel av det som kjøpes totalt.
- Det finnes dermed ikke noe overordnet blikk på hva slags kunst som bør inn i norske samlinger i dag, sier Veiteberg.
Samfunnsnyttig kunst i kommuner og fylkeskommuner
Veitebergs funn støttes av Arne Holm og Lars Christian Monkerud, som har kartlagt kommunenes og fylkeskommunenes rolle i rapporten «Visuell kunst i norsk forvaltning». Rapporten viser at kommuner og fylkeskommuner spiller en viktig rolle som kjøpere av norsk kunst og tilretteleggere for arbeidsrom og visningssteder, men at kunsten ofte brukes for å fremme lokal utvikling eller andre samfunnsmål. I tillegg viser rapporten at kommunene kan være tregere på å anerkjenne nye tendenser og innovative praksiser.
- De overordnede målene som kommer til uttrykk i Stortingsmeldingen, som kunstnerisk kvalitet og mangfold ivaretas først og fremst gjennom de statlige ordningene. Stipendordninger som for eksempel Statens Kunstnerstipend er viktig for at kunsten får utvikle seg på egne premisser. På regionalt og lokalt nivå ser vi at fylker og kommuner i begrenset grad har stipender. De har andre typer tiltak som prosjektstøtte, å stille lokaler til rådighet for visning av kunst, og innkjøp og utsmykking av offentlige rom, sier Arne Holm, forsker ved NIBR, OsloMet.
Arne Holm spesifiserer at det er forskjell på store og små kommuner. Mange kommuner har behov for å knytte kunsten opp mot byutvikling eller andre aktiviteter:
- Dette gir økt legitimitet i lokale prosesser, og det gjør det lettere å få politikerne til å bevilge penger til kunst. Kunsten kan også ses i et folkehelseperspektiv, i utsmykking av pleiehjem, skoler og andre institusjoner. Da spiller man lettere på lag med de lokalpolitiske prioriteringene.

 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS