Pressemelding

NordNorsk Reiseliv - 11.09.2020

Kraftsamling om reiseliv i nord

Reiselivsnæringen i Nord-Norge tar et krafttak for å forsterke innsatsen mot det norske markedet kommende vinter. NordNorsk Reiseliv, Arctic-365 og Innovative Opplevelser går sammen og etablerer prosjektet «Dypdykk Norge». I gjennomføringen vil det N2-støttede prosjektet «Reis Nord» ha en sentral rolle.

Bakgrunnen for denne prosjektinnsatsen er konsekvenser av Covid 19 og en svært usikker markedssituasjon for nordnorske reiselivsaktører foran vintersesongen 2020/21. Usikkerheten knyttes til reiserestriksjoner i flere internasjonale markeder og svekket tilgjengelighet til nordnorske reisemål som følge av nedleggelse av flyruter til og i landsdelen.

  • Dessverre går det ikke an å beskrive det besøksnæringen i nord opplever nå. I denne situasjonen representerer en felles og forsterket innsats mot det norske markedet en mulighet for å redusere noe av de negative konsekvensene bortfallet av det internasjonale markedet medfører, sier administrerende direktør i NordNorsk Reiseliv AS, Trond Øverås.

Det er en målsetting å samle et betydelig antall nordnorske reiselivsbedrifter til felles innsats for økt omsetning fra det norske markedet kommende vinteren. Nord-Norge var en av ferie-vinnerne i sommer. Mange nordmenn realiserte drømmen om Nord-Norge, og enkelte reiselivsbedrifter registrerte sterk omsetningsøkning fra nordmenn, noe som gjør Nord-Norge til et spennende reisemål også andre deler av året.

  • Det forventes en nedgang i den internasjonale turisttrafikken til landsdelen på et sted mellom 50 -75 % kommende vinter. Tall fra en fersk analyse i regi av Arctic-365 viser at omsetningen for nordnorske reiselivsbedrifter innen opplevelsesproduksjon, overnatting og servering blir trolig redusert fra 10,9 milliarder kroner til 6 milliarder kroner i 2020, sier klyngeleder i Arctic 365, Børre Berglund.

Hovedaktivitetene i prosjektet «Dypdykk Norge» vil være markedsanalyser i det norske markedet, webinarer, produkttilpasninger og markedskampanjer. Arbeidet styrkes betraktelig gjennom medvirkning fra det N2 -støttede prosjektet, «Reis Nord». Prosjektet setter søkelys på kompetanse, nettverk og innovasjon for reise -og opplevelsesnæringen i landsdelen.

 

Vi er allerede godt i gang med planleggingen av tiltak mot det norske markedet. Dette skjer samtidig med aktiviteter som skal styrke Nord-Norge som et attraktivt reisemål internasjonalt. Noe som er viktig for å opprettholde den sterke posisjon Nord-Norge har i prioriterte internasjonale vintermarkedet.  Arbeidet gjøres i samarbeid med destinasjonsselskapene i landsdelen.

Nordmenn på korte ferieturer eller storby-weekendturer i Nord-Norge er en kjærkommen mulighet og inntektsstrøm for reiselivet i vinter. Hvis alle som skal på skiferie til Alpene eller på storbyferie i Europa velger kortferie i Nord-Norge, vil det være et betydelig løft for en hardt rammet bransje. For å oppnå dette må opplevelsesproduktene våre tilpasses norske målgrupper.

Konkurransen om nordmenns feriebudsjetter kommende vinter blir hardere enn noensinne. Det er helt avgjørende at nordnorske aktører samhandler tett og bruker ressurser samlet i den krevende vintersesongen vi går i møte.  Et lite skritt i denne retning er tatt gjennom samarbeid mellom NordNorsk Reiseliv og de sterke bedriftsklyngene i Nordland og Troms og Finnmark

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS