Pressemelding

NAF - 26.06.2019

Feil valg av hurtiglader kan bli dyrt

Nå kan du lade elbilen enda raskere på hurtigladere. Men lader du på feil lader, kan det bli en dyr affære.

Inntil nylig kunne elbilister hovedsakelig lade med 50 kW på hurtigladestasjoner, men nå oppgraderer flere av laderoperatørene hurtigladerne sine med effekt opp mot 350 kW.

Men selv om ladestasjonen gir høyere effekt, betyr det ikke nødvendigvis at alle biler lader raskere.

Bilen bestemmer

- Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at din bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt du kan lade med, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. 

De aller fleste av elbilene på det norske markedet kan kun lade med 50 kW. Tommelfinger-regelen er at det er de nyere modellene som kan lade med høyere effekt.

Eksempelvis kan de eldre modellene av populære Nissan Leaf lade på 50 kW, mens den nye kan lade med 100 kW. Blant de raskeste i klassen er Audi e-tron Quattro 55 som kan lade med 150 kW og Tesla som nylig oppgarderte sine modeller til å kunne lade med opp mot 250 kW.

- Siden lynladerne ofte har en dyrere minuttpris, kan mange brukere ende opp med å betale for et produkt de ikke får, sier Sødal. - Vårt råd er at elbilisten gjør seg kjent med hvor høy effekt bilen kan lade med. Det er ikke vits i å betale mer for noe du uansett ikke får.

Effekt på noen populære elbiler:

Modell

Effekt

Audi e-tron

150 kW

BMW i3 (120 Ah)

50 kW

Citroën C Zero

45 kW

Hyundai Ioniq

70 kW

Hyundai Kona

100 kW

Jaguar i-Pace

100 kW

Mercedes EQC

110 kW

Nissan Leaf 24 kW

50 kW

Nissan Leaf 62 kW

100 kW

Opel Ampera-e

50 kW

Tesla Model S, X og 3

Inntil 250 kW

Volkswagen e-Golf

40 kW

Volkswagen e-UP

40 kW

*Tall innhentet fra forhandlernes nettsider

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS