Pressemelding

Finnmark fylkeskommune - 25.06.2019

Får grønne midler til kollektivknutepunkt

-Nå skal vi lage gode og grønne knutepunkt i Kirkenes og på Langnes, sier samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi. Finnmark fylkeskommune har mottatt tilsagn om midler fra Miljødirektoratet for å gå i gang med å lage kollektivknutepunkt sammen med kommunene.

 

Fylkeskommunen søkte midler til forprosjekt for begge stedene i vinter, og kommunene gikk inn som partnere, i tillegg til at Statens Vegvesen vil være en naturlig sparringspartner ved utformingen av nye trafikale knutepunkt.

 

Kirkenes

- Sør-Varanger er en av våre største og viktigste kollektivkommuner, sier samferdselssjefen. Det har i alle år vært et problem for de reisende at det ikke er noen byterminal, der passasjerer fra lokalruter, ekspressruter og internasjonale ruter møtes og passasjerene har overgangsmuligheter.

- Kirkenes har i dag «en og en halv busslomme» som byterminal, og dette er på langt nær nok, sier Holm-Varsi, som legger til at byen har hatt en eventyrlig kollektivutvikling de siste årene, og nå har en trafikk på mellom 200 – 300 000 reisende årlig.

 

Opptatt av miljø

- Et nytt knutepunkt i form av en byterminal bør også knyttes opp i forhold til andre modaliteter, så som drosje og den planlagte hurtigbåtruten, sier samferdselssjefen.

 

Han ser heller ikke bort fra at det vil være naturlig å trekke inn andre elementer, som ladestasjoner for biler, ladeinfrastruktur eller anlegg for tanking av miljøvennlig drift på bybussene og sykkelhotell, samt selvfølgelig universelt utformede ventefasiliteter for passasjerer og sjåfører.

 

Langnes

I området Langnes, vest i Altafjorden planlegges det et trafikalt knutepunkt for buss, hurtigbåt og ferje. Her vil fylkeskommunen besørge en utredning på mulighetene.

–Her skal vi bygge det som vil være det første av framtidas miljøknutepunkt, sier Per Bjørn Holm-Varsi, som sammen med kommunene og Statens Vegvesen har store forhåpninger om å kunne tilby et knutepunkt med nullutslipp uansett transportmiddel om ikke for mange år.

- Langnes er noe utenfor allfarvei, men som knutepunkt hvor sjøruter møter landtransport er det ideelt plassert, framhever samferdselssjefen, som etter sommerferien skal i gang med å få på plass prosjektledelse som ivaretar begge prosjekt.

 

Ikke overrasket

Tilsagnet fra Miljødirektoratet kommer ikke overraskende på samferdselssjefen

-Vi har vist i mange år at vi er gode – ja, kanskje blant de fremste i landet, på å tenke nye, grønne og innovative tanker rundt kollektivtrafikken, og har en fastsatt målsetning om at hele kollektivtrafikken i Finnmark skal ha nullutslippsteknologi innen 2026. Tilskuddet til forprosjekt fra Miljødirektoratet er viktig, med tanke på at vi har begrenset med midler til dette i budsjettet fra før, sier Holm-Varsi.

Miljødirektoratet framhever i sitt tilsagnsbrev at prosjektene strekker seg utover ordinær, god arealplanlegging, og at det er potensial for klimagassreduksjon i prosjektene. De ser det også som svært positivt at fylkeskommunen, kommunene og Statens Vegvesen gjennomfører slike prosjekt i samarbeid, for på den måten finne best mulige løsninger og sammen heve kompetansen om klimavennlig arealplanlegging.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS