Pressemelding

Av-og-til - 12.09.2022

– Dagligvarekjedene sover i timen

Alkoholfritt-trenden har aldri stått sterkere i Norge, og både interessen og utvalget har eksplodert. Men i 3 av 4 dagligvarebutikker er det umulig å få tak i en kald alkoholfri øl.

VARM ØL: – Stadig flere ønsker å kunne velge alkoholfritt av ulike årsaker. Men på Kiwi, Rema og de andre dagligvarebutikkene er det veldig vanskelig. Ingen liker varm øl, sier Ragnhild Kaski i Av-og-til.

Det viser en feltundersøkelse Opinion har gjennomført i sommer på vegne av alkovettorganisasjonen Av-og-til. De har besøkt 40 butikker i Oslo for å undersøke tilbudet av voksne alkoholfrie alternativer på kjøl. Det kunne bare 12 av butikkene tilby.

– Stadig flere ønsker å kunne velge alkoholfritt av ulike årsaker. Men på Kiwi, Rema og de andre dagligvarebutikkene er det veldig vanskelig. Ingen liker varm øl, sier Ragnhild Kaski, generalsekretær i Av-og-til.

Hun mener alkoholfri øl bør tilbys på lik linje med alkoholholdig drikke, for å senke terskelen for å ta sunne valg.

– At flere ønsker å velge alkoholfritt ved ulike anledninger er godt nytt for folkehelsen. Derfor bør vi heie frem de som gjør det lettere å velge sunt, sier Kaski.

Nå tar organisasjonen kontakt med alle kjedene i undersøkelsen for å oppfordre dem til å ta grep.

50 år med alkoholfritt

I år er det 50 år siden den første alkoholfrie ølen «Zero» ble lansert i Norge. Siden den gang har alkoholfritt gått fra å være uglesett til å bli et foretrukket valg av mange.

– Selv om folk ikke ønsker å drikke alkohol, ønsker de ikke å gi avkall på gode smaksopplevelser. Tiden der Farris er det eneste alternativet til alkohol er forbi, og utvalget alkoholfri drikke har aldri vært bedre. Dagligvarekjedene sover i timen, og må gjøre mer for å gjøre det tilgjengelig i butikken, sier Kaski.

Hun mener undersøkelsen viser at det ikke finnes noen plan fra kjedene, og at det er opp til hver enkelt butikksjef hvorvidt man skal tilby voksne alkoholfrie alternativer nedkjølt.

– Dette bør være et sentralt ansvar som alle butikkene forholder seg til. Vi er overbevist om at det både vil bidra til mer sunnhet, og at det vil være lønnsomt, sier Kaski.

Dårligere i resten av landet

I undersøkelsen er det bare dagligvarebutikker i Oslo som er besøkt. Alkovettlederen frykter at tallene fra undersøkelsen ville sett enda verre ut om den hadde vært landsrepresentativ.

– Oslo er kjent for å ligge foran på nye mat- og helsetrender. Når det står såpass dårlig til i hovedstaden, frykter vi at det står enda dårligere til i resten av landet. Det er nok en grunn til at kjedene må ta grep, sier Kaski.

Om undersøkelsen

Opinion har i juli 2022 besøkt 40 butikker i Oslo for å undersøke hvorvidt de har hatt voksne alkoholfrie alternativer tilgjengelig nedkjølt. Butikkene har vært av ulik størrelse. Opinion har besøkt minst to butikker i hver bydel. Kjedene som ble undersøkt var Kiwi, Meny, Coop Extra, Rema 1000, Bunnpris og Joker. 6-7 butikker ble besøkt i hver kjede.

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS