Pressemelding

NAF - 29.09.2020

Busstreiken: Du kan få billetten refundert

Nå står de fleste rutebussene i Norge. - Har du kjøpt billett som du ikke får brukt på grunn av streiken, kan du ha rett til refusjon. Sjekk dine rettigheter hos ditt kollektivselskap, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Noen selskaper, blant annet Ruter, krever at du kansellerer billetten dersom du vil kreve refusjon. Du vil da ha rett til å kreve refundert gjenstående dager på billetten.

I tillegg kan du kreve refusjon for dager der billetten ikke kunne tas i bruk fordi bussene var innstilt. Dette følger av prinsippet om ytelse mot ytelse; Du skal ikke betale for en tjeneste som du ikke får levert. Forutsetningen er at du ikke hadde tilgang på annen transport på din reisestrekning, som trikk eller t-bane, som periodebilletten kunne vært benyttet på.

- Det er ingen grunn til å betale for transport du ikke får. Så vår oppfordring er at de som ikke får brukt billetten sin under streiken, søker om refusjon, sier Sødal.

Reisegarantien gjelder ikke under streik

Kollektivselskapene har en reisegaranti der de lover å skaffe passasjerene alternativ transport når bussen ikke går. Denne gjelder dessverre ikke når det er streik.

- Streik er noe kollektivsselskapet ikke har kontroll over og da bortfaller reise-garantien, sier Nils Sødal.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS