Pressemelding

Trygg Trafikk, Sanofi og Astma- og allergiforbundet: - 21.05.2014

Advarer mot trette pollenallergikere i trafikken

Hele en av tre nordmenn føler seg mer trett i pollensesongen enn resten av året ifølge en fersk undersøkelse. Samtidig vet vi at opptil 19 prosent av dødsulykkene på norske veier skyldes at noen sovnet bak rattet. Søvnulykker har ofte alvorlige utfall med varig skade eller død, opplyser Trygg Trafikk.

– Tretthet som følge av pollenallergi kan få betydelige konsekvenser for trafikksikkerheten. I følge Vegtrafikkloven er det forbudt å kjøre når du er trøtt og sliten, advarer Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.

Nærmere 1 million nordmenn opplever symptomer som hodepine, konsentrasjonsvansker og tretthet i pollensesongen. For mange vil tretthet påvirke prestasjonene deres i hverdagen, på skolen eller på arbeidsplassen. I tillegg utgjør tretthet og konsentrasjonsvansker som følge av pollenallergi en reell risiko i trafikken.

– Mange mennesker med pollenallergi opplever tretthet, slapphet og generelt nedsatt funksjonsevne i hverdagen som følge av sykdommen, og er man trett når man kjører bil kan dette selvsagt fort få uheldige utfall, sier Trond Solvang, generalsekretær i Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF).

1 av 3 føler seg ukonsentrert
En fersk undersøkelse utført av YouGov* på vegne av Sanofi avdekker at 27 % føler seg trettere i pollensesongen, og at 2 av 5 føler seg trettere på grunn av pollenallergimedisinen de bruker.

På spørsmål om hvordan tretthet i pollensesongen påvirker deres hverdag svarer
– 27 % at de ikke klarer å prestere optimalt på jobb eller skole
– 26 % at de ikke orker å bedrive fysisk aktivitet i like stor grad
– 29 % at de føler seg mer ukonsentrert
– 42 % at de ikke klarer å gi «det lille ekstra»

Hvorfor så trett?
Det er flere grunner at mennesker med allergi føler seg trette og lite opplagt, og symptomene kan reduseres med riktig behandling.

– Har man allergi jobber kroppen i høygir for å reparere betennelsen som allergien forårsaker. I tillegg påvirker tette neseveier pusteegenskapene, og bidrar til dårligere nattesøvn. Om man føler seg trett i allergisesongen bør man kontakte lege for videre veiledning. Vær ærgjerrig på egne vegne, det er ikke sikkert de medisinene du har nødvendigvis er de beste for deg sier Solvang videre.

– Allergi i seg selv fører til tretthet, men det mange kanskje ikke er klar over er at noen medikamenter kan gjøre dem enda trettere. De eldre virkestoffene i antihistaminer har gjennom anerkjente studier vist å ha en negativ effekt på bilkjøring fordi de gjør deg slapp og trett. De nyeste virkestoffene i antihistaminer derimot, gjør deg lite trett og vil ikke påvirke kjøreevnen din, sier Aksel Tunold, Sanofi.

Økende problem
Omtrent 20 prosent av befolkningen har allergiske symptomer, og ifølge Norges Astma- og Allergiforbund er problemet stadig økende. Pollensesongen er nå lengre enn før, og pollensesongen 2014 antas å bli blant de lengste og mest intense på grunn av den milde vinteren. For de fleste med pollenallergi er bjørk, som har høysesong i april og mai, og gress, som går over hele sommeren, de største utfordringene.

Fakta om søvnulykker
– Tretthet har vært en medvirkende faktor i 19 % av dødsulykkene i 2012. I noen ulykker faller tretthet sammen med faktorer som rus og sykdom hos fører.
– 14 prosent av dødsulykkene på norske veier skyldes at noen sovnet bak rattet (tall fra perioden 2008-2012, Statens vegvesens UAG-rapporter).
– 40 % av ulykkene hvor tretthet er registrert hos en eller flere førere har dette vært en faktor som direkte utløste ulykken.
– De fleste søvnulykker skjer mellom kl. 16.00 - 18.00 og mellom kl. 02.00 og 05.00.
– 24 timer uten søvn tilsvarer én i promille.
– To av tre av alle som sier de har sovnet bak rattet er menn.
– Søvnulykker har ofte alvorlige utfall med varig skade eller død.
– I følge Vegtrafikkloven er det forbudt å kjøre når du er trøtt og sliten.
– Om du sovner og havner i en ulykke kan det også ha økonomiske konsekvenser for deg. Forsikringsselskapet kan avkorte forsikringen din, eller framsette et regresskrav mot deg (Regress vil si at du kan risikere det totale økonomiske ansvaret for ulykken).

* Undersøkelsen utført av YouGov hadde 1007 respondenter fra hele landet.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS