Pressemelding

Skatteetaten - 20.03.2024

5500 virksomheter fikk besøk av Skatteetatens skattepatrulje

Skatteetatens mobile og landsdekkende veilednings- og kontrollenhet har de to siste årene vært ute hos virksomheter over hele landet.

- Skattepatruljen er våre øyne og ører ute, og er et viktig virkemiddel i bekjempelsen av arbeidslivskriminalitet og skattekriminalitet, sier skattekrimsjef Erik Nilsen i Skatteetaten. Foto: Skatteetaten

Skatteetatens skattepatrulje både veileder og kontrollerer, og er blant Skatteetatens tiltak for å bekjempe arbeidslivskriminalitet og øvrig skattekriminalitet. Aktiviteten til Skattepatruljen skal bidra til å krympe handlingsrommet for useriøse og kriminelle aktører, sikre like konkurransevilkår for næringsdrivende, og hjelpe store offentlige og private innkjøpere til å velge seriøse aktører og veilede utenlandske arbeidstakere, slik at de kjenner sine rettigheter og plikter.  

Sjekker register 
Skattepatruljen gjennomførte totalt 5 500 kontroller i 2022 og 2023. Skattepatruljen sjekker at virksomhetene som kontrolleres har riktige registerregistreringer, blant annet at virksomheten er registrert i MVA-registeret og at medarbeiderne er registrert i Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret og at det er sendt inn a-melding på dem. Når feil avdekkes, er målet at feilene rettes ved å ta i bruk raske virkemidler, eksempelvis tvangsmulkt. I 2023 ble det skrevet ut tvangsmulkter på til sammen 1,7 millioner kroner for manglende innsendelse av a-meldinger. For virksomheter som skylder skatt og avgift, er dette også en naturlig del av oppfølgingen slik at dette betales. 

Kontrollerer personallister 
600 av skattepatruljens kontroller i 2022 og 2023 var personallistekontroller. Disse medførte 3,7 millioner kroner i gebyr til virksomheter for manglende føring av personalliste

- Skattepatruljen er våre øyne og ører ute, og er et viktig virkemiddel i bekjempelsen av arbeidslivskriminalitet og skattekriminalitet. Opplysningene de henter inn gir oss verdifull kunnskap som er med på å danne grunnlag for hvordan vi totalt sett jobber for å øke etterlevelsen i bransjer som har risiko for arbeidslivskriminalitet, sier skattekrimsjef Erik Nilsen i Skatteetaten. 

Samarbeid og kunnskapsdeling 
Skattepatruljen har et tett samarbeid både med a-krimsentrene og Arbeidstilsynet, NAV, Politi, Statens Vegvesen, Toll, Fiskeridirektoratet, Kystvakten, kommuner (serveringsbevilgning) og Mattilsynet.  

- En stor mengde virksomheter vil i 2024 få besøk av Skattepatruljen, de er allerede godt i gang med kontrollaktiviteten, forteller Nilsen. 

Skatteetatens skattepatrulje 
En landsdekkende mobil kontrollenhet i Skatteetaten. Kontrollerer i hovedsak virksomheter innen bygg- og anlegg, servering, frisør, bilpleie, transport og fisk, men også andre bransjer ved behov. 

Skatteetatens kontrollaktivitet 
Skatteetaten gjennomfører årlig en stor mengde forskjellige kontroller, fra enkle meldingskontroller, til større utvidede avdekkingskontroller. 

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS