
Oppsummeringen viser kort og intens vinter i Finnmark
Det ble tidenes skredvinter, og årets siste brøyting skjedde på Ifjordfjellet så seint som 6. juni
Lenge så det ut til å bli en fin vinter på vegene i Finnmark. Høsten var nemlig fin med lite nedbør, og i januar og februar var været kaldt og stabilt. Så kom snøen for alvor, og både mars og hele april var preget av store nedbørsmengder. Dermed endte antall brøytekilometer på nesten akkurat samme nivå som forrige vinter. Totalt ble det brøytet 1.708.538 kilometer fylkesveg og 1.784.435 kilometer riksveg på oppdrag fra Statens vegvesen i Finnmark i perioden fra oktober til juni, ifølge nettstedet til Statens vegvesen.
Sennalandet på E6 var stengt i vinter 30 dager mot 56 dager forrige sesong, viser oppsummeringen.
Det spesielle med denne vinteren var, ifølge Statens vegvesen, det store antallet stengninger som skyldtes skred eller fare for skred. Aller størst konsekvenser fikk dette på E69 til Nordkapp, med totalt 62 dager med stengt veg på strekningen Repvåg-Nordkapptunnelen. Elleve av disse dagene var direkte knyttet til skredfare. Fylkesveg 890 mellom Berlevåg og Kongsfjord holdt stengt 13 dager på grunn av skred og skredfare.
--Så langt jeg kjenner til, har vi ikke opplevd en vinter med så mange stengte veger på grunn av skred og skredfare i Finnmark. Det toppet seg i påska og spesielt på E69. Det førte til at flere samfunn ble isolert i mange dager, og både Statens vegvesen og kommunene fikk virkelig testet beredskapen, sier Kurt Mørk Eriksen.