Havila Kystruten seile klimanøytralt og utfordrer myndighetenes klimaambisjoner
«Havila Polaris» fyller i november tankene med ren flytende biogass. (Arkivfoto)

Havila Kystruten seile klimanøytralt og utfordrer myndighetenes klimaambisjoner

Havila og Hurtigruten tester ut løsninger som gjør at myndighetene ikke trenger å holde igjen på klima- og miljøkravene.
Havila
Raymond Elde
Publisert : 09.10.2025 01:30

Havila Kystruten vil i slutten av november fylle tankene på «Havila Polaris» med ren flytende biogass, for en historisk seilas langs norskekysten. Seilasen vil bevise at klimanøytralitet i neste anbudsrunde er mulig, og bruken av biogass i fremtiden vil både kutte klimagassutslipp og bidra til flere arbeidsplasser langs kysten.

26. november vil Havila Polaris fylle 200 kubikk med flytende biogass på Polarbase utenfor Hammerfest. Når skipet ankommer Bergen 30. november vil det fylles ytterligere 150 kubikk. Den totale mengden biogass er nok til å drifte Havila Polaris på en full rundtur på kystruten, i kombinasjon med skipets store batteripakker.

--Vi vil med denne rundturen bevise at det er fullt mulig å seile hele kystruten klimanøytralt – noe vi også mener bør være minimumskravet i neste anbudsperiode på kystruten, sier administrerende direktør Bent Martini i en pressemelding. 

--Siden vi annonserte denne seilasen under Arendalsuka i august i år, har vi jobbet med våre gassleverandører, Barents Naturgass og Molgas, for å få tak i nok mengde biogass til å gjennomføre denne seilasen. Vi er glade for at leveransen nå er bekreftet. Mengden biogass vi får om bord vil være såpass betydelig, og vil gjøre at klimagassutslippene våre fra denne seilasen blir redusert med over 90 prosent, sier Martini.

Sammen for strengere klimakrav
Hurtigruten, som drifter de syv andre skipene på kystruten, lanserte forrige uke at de i slutten av oktober skal fylle biodiesel på sitt kystruteskip «Richard With», og gjennomføre en lignende seilas med reduserte utslipp i slutten av oktober.

--Det er veldig positivt at Hurtigruten nå tester ut løsninger som gjør at myndighetene ikke trenger å holde igjen på klima- og miljøkravene i neste anbudsperiode, sier Martini.
Han påpeker samtidig at det er noen forskjeller i bruk av biogass sammenlignet med biodiesel. 

--Bruken av biodiesel reduserer utslippene, men bruk av biogass har en enda større reduksjon i utslippene, både på CO2, men ikke minst også på lokale utslipp som nitrogen- og svoveldioksid – som blir fjernet helt ved bruk av biogass. Dette har stor betydning for luftkvaliteten i de 34 vi havnene vi besøker langs kystruten, forklarer Martini.

Ingen tekniske justeringer på skipene
Havila Kystrutens fire skip driftes i dag med en kombinasjon av flytende naturgass (LNG) og store batteripakker, som gjør at CO2-utslippene reduseres med 35 prosent sammenlignet med referansetall fra kystruten i 2017, basert på dieseldrevne skip. De lokale utslippene, nitrogen- og svoveldioksid (NOx og SOx) reduseres med henholdsvis 87 prosent og 100 prosent med dagens drift.

Overgangen til biogass vil ikke kreve noen tekniske justeringer på Havila Kystrutens skip, da biogassen har de samme egenskapene som naturgassen, men med et betydelig lavere klimaavtrykk.

Til tross for fylling av biogass både utenfor Hammerfest og i Bergen på seilasen i november, vil biogassen blandes med eksisterende naturgass som allerede er i Havila Polaris sine tanker om bord.

--Det er viktig å påpeke at det ikke er mulig å ha 100 % biogass på tankene våre med disse to bunkringene, da vi uansett ankommer Polarbase med noe gjenværende naturgass om bord. Vi kan ikke pumpe ut naturgassen vi allerede har om bord og det er uaktuelt å gå til Polarbase uten en viss andel gass om bord, da det sikkerhetsmessig vil være uforsvarlig, sier Martini.






Annonse:
https://www.facebook.com/events/741277705615675/?mibextid=wwXIfr&rdid=aE4PRTaLTNgyIwYc


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS