
Regnskapet for 2024: Mye arbeid på få personer gjør kommunen sårbar
Nordkapp formannskap skal behandle kommunens regnskap for 2024 på møtet onsdag 28. mai.
Regnskapet viser et mindreforbruk på kroner 17 900 366 og et investeringsregnskap i balanse fastsettes som Nordkapp kommune sitt årsregnskap for året 2024. Det har kommunedirektøren skrevet i innstillingen til formannskapet.
Kommunedirektøren orienterer politikerne om at det har blitt jobbet godt med regnskapet for året 2024. Mye arbeid på få personer gjør kommunen sårbar og kommunen klarer ikke fange opp alle avvik.
Årsregnskapet ble avlagt før fristen i februar 2025, siste versjon ble signert av kommunedirektør 16. mai.
--Regnskapet har blitt oppdatert flere ganger underveis når revisjon har jobbet seg igjennom regnskapet. Kostra-rapportering ble også for seint levert, da avvik stoppet innsendingen. Lønn og økonomi har
måtte få inn ekstern hjelp på å få avstemt regnskapet. Det har blitt avdekket følge feil fra tidligere år som nå er håndtert. Økonomi startet med overgang til nytt oppdatert versjon av dagens økonomisystem ved årsskiftet. En konvertering som startet midt i årsoppgjørstiden og pågår frem til juni 2025. Her ser vi betydelige forbedringer som vil forenkle avstemmingen for neste års årsavslutning. Når arbeidet med konvertering av økonomisystemet er kommet over i en driftsfase og alle barnesykdommer er luket vekk, vil det bli lagt vekt på forbedre og
lage skriftlige rutiner. Til orientering vil budsjettarbeidet skje i ny versjon av økonomisystemet og som vil gi betydelige forbedringer i kommunen sitt budsjettarbeid. Det har kommunedirektøren skrevet i utredningen til formannskapet.
--En nærmere gjennomgang av det økonomiske resultatet for Nordkapp kommune (kommunekassen) for 2024 viser imidlertid at vi uten de ekstra statlige tilskudd til flyktninger, noe høyere skatteinngang og betydelig større utbetaling fra Havbruksfondet, så ville utfordringene vært stor, underliggende drift sliter med å oppnå balanse. Dette ifølge kommunedirektøren i Nordkapp kommune.