Medier over hele verden skriver om tiltakssonen
Brevet fra Wenche Pedersen har skapt overskrifter verden over.

Medier over hele verden skriver om tiltakssonen

Redaksjoner i hele verden har satt av plass til saken om en separat tidssone i tiltakssonen.
Lokal
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 17.04.2024 11:00

Den siste uken har Vadsø-ordfører Wenche Pedersen vært intervjuet av medier over hele verden om henvendelsen til EU-kommisjonen, der Nord-Troms og Finnmark ber om lov til å etablere en ny tidssone hvor døgnet har 26 timer istedenfor de vanlige 24.

--Kampanjen skal skape økt oppmerksomhet om og interesse for tiltakssonen. Det tror jeg vi har klart, sier Wenche Pedersen, ordfører i Vadsø (Ap), i en pressemelding. 

Over 200 medier verden over har så langt omtalt hennes henvendelse til EU-kommisjonen forrige uke, hvor hun ber om å få utvide døgnet med to timer. Det betyr at flere titalls millioner mennesker har blitt kjent med tiltakssonen, ifølge pressemeldingen. 

I England har de største avisene Daily Mail, The Mirror og The Sun omtalt planen om en ny tidssone i nordområdene. Det amerikanske nettstedet Politico fikk bekreftet av EU at henvendelsen er mottatt, men at tiltakssonen foreløpig ikke har fått noe svar. Senest mandag 15. april var Pedersen i intervju med Dubai Eye Radio, og saker om MERtid er publisert i Turkmenistan, Nigeria og Honduras, for å nevne noen.

En annen forståelse av tid 
Kampanjen «MERTid» har sin bakgrunn i at nettopp dette med tid er noe mange snakker varmt om når temaet er livet i Finnmark og Nord-Troms.   

--Å bo i denne avsidesliggende og vakre regionen gir en spesiell følelse av fred og ro, og som dermed åpner opp for en annen forståelse av konseptet tid, skriver Pedersen i sin henvendelse til EU-kommisjonen. 

Hun legger også til: --Folk her verdsetter virkelig den ekstra tiden som dagen sin, noe som reduserer stress og gjør det mulig for oss å nå personlige private mål.
Hun sier videre: --«MERtid»-prosjektet er en feiring av vår livsstil, av muligheten til bedre å kunne nyte aktiviteter som fisking, jakt, læring av nye språk eller rett og slett sette av tid til å være sammen med våre kjære.    

Fylkesordfører i Troms, Kristina Torbergsen (Ap), mener det er uante muligheter i nord og mer tid til å dyrke hverdagen.

--Jeg håper oppmerksomheten på tiltakssonen vekker nysgjerrighet og bidrar til at flere utforsker Nord-Troms eller Finnmark, sier hun.  

Hun får følge av sin kollega i Finnmark, fylkesordfører Hans-Jacob Bønå (H).  

--Det er gøy å se at dette initiativet får internasjonal oppmerksomhet. Både som finnmarking og fylkesordfører i Finnmark liker jeg alle initiativ som kan bidra til at flere finner veien hit. Vi bor et vakkert og rolig hjørne av verden og bevisstgjøring rundt det er kun av det gode, sier han.

Skal nå ut til unge mennesker 
Med den oppmerksomhet kampanjen nå får håper regionen å tiltrekke seg flere unge mennesker fra inn- og utland. Målet om at flere unge skal oppdage og se mulighetene i nord når de blir bedre kjent med virkemidlene som tilbys.

Innbyggertallet i Finnmark og Nord-Troms har over lang tid falt og befolkningen blir stadig eldre. Personrettede, økonomiske virkemidler for å stimulere til befolkningsvekst har ikke vært nok til å hindre dette. Én årsak kan være at tiltakene er for lite kjent. Det skal kommunikasjonskampanjen rette på.

Med dagens sikkerhetspolitiske situasjon som bakteppe, er det viktigere enn noen gang med livskraftige lokalsamfunn i Finnmark og Nord-Troms. Det er av nasjonal interesse å sikre regionen befolkningsvekst, arbeidskraft til næringsliv og offentlig sektor, og generelt større oppmerksomhet i Norge og i utlandet.






Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS