Pressemelding

Tryg Forsikring - 05.11.2019

Sjekk bremsene på elsykkelen før vinteren

 

 

Salget av elsykler ser ut til å ha nådd nye høyder i år, og flere enn noen gang før vil trolig benytte elsykkel om vinteren. Men, er du fersk eier av en elsykkel som du skal bruke på vinterføre bør du vite at bremselengden kan bli vesentlig lengre enn du er vant til.

 

 

 

 
 
 
 

 

 

 

– En elsykkel har gjerne samme bremsesystem som en vanlig sykkel. Det betyr også at de kan bli fortere slitt ved bruk. Skal du bruke elsykkel i vinter bør du derfor venne deg til hvordan bremsene virker på vinterføre. Mange er vant til bremselengden på vanlige sykler, men på vinterføre kan denne bli mye lengre med en elsykkel. Ferske vintersyklister bør derfor øve seg på å bremse varsomt på snø og is, sier Øyvind Setnes, sykkelekspert i Tryg Forsikring.

 

Mange ulykker om vinteren

 

Trolig er det solgt godt over 100.000 nye elsykler de fire siste årene. Setter du på piggdekk er du godt rustet for vinterføre. Likevel, en elsykkel på snødekte veier kan ha sine utfordringer. Mange overraskes av at bremsene virker svakere da den er langt tyngre enn en vanlig sykkel.

 

– Vi har hatt flere ulykker de siste vintrene der syklister har feilvurdert bremselengden i forhold til fart og tyngde på elsykkelen. I tillegg ser vi at det oppstår småulykker og skader i forbindelse med at elsykkel akselerer raskt når man begynner å trå. Dette er uvant for mange, og spesielt på vinterføre medfører dette en del farlige situasjoner, sier han.

 

45 syklister drept siste fem år

 

Hittil i år er seks syklister drept i trafikken langs norske veier. De siste fem årene er 45 syklister drept og over 2.300 personer skadd på sykkel. Mange titalls syklister er skadd i trafikkulykker som har skjedd på vinterstid, viser tall fra SSB.

 

– Vinterføre er ofte mer risikabelt på grunn av fare for is og snø. Trafikkulykker med elsykkel skyldes ofte en kombinasjon av stor fart og hurtig nedbremsing. Jo mer en har øvd på slike situasjoner, jo bedre forberedt er man. Å bråbremse med elsykkel på snø og is er noe helt annet enn å bremse med en vanlig sykkel, sier Setnes.

 

Skal du bruke elsykkel i vinter:

 

  • Skift til piggdekk, sjekk lufttrykk og at bremsene ikke er slitt.
  • Bruk hjelm, ha lys foran og bak på sykkelen samt refleksvest på kroppen.
  • Sykkelen skal være utstyrt med lykter foran og bak, som skal være synlige på 300 meter.
  • Sykkelen skal ha rød refleks bak, samt på begge sider av pedalene, evt. pedalarmene.
  • Ta av batteriet og ta det med inn i husvarmen når du skal lade eller det ikke er i bruk.
  • Ikke lad batteriet om natten mens du sover, eller når ingen har tilsyn med batteriet.
  • Lær deg å sykle passivt, og ta aldri sjanser. Ved sammenstøt med bil er syklisten sårbar.
  • Beregne god bremselengde og vie trafikkbildet foran deg stor oppmerksomhet.
  • Det er viktig å spyle salt av sykkelen om vinteren, og holde batterier og bremser rene.

 

 

 

 
 
 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS