Pressemelding

Hans Paul Hansen, Direktør Scandic Destination Nordkapp - 12.07.2019

Hurtigruten klager – luftslott og fantasi

Lokaldemokratiet har talt, men Hurtigruten nekter å ta kommunens vedtak inn over seg. Det London-eide cruiserederiet, som en gang var kyst-Norges hjertebarn, har fått sine advokater til å klage på vedtaket. I klagen kommer de med påstander som vil ha folk til å tro på julenissen; Bare kommunestyrets vedtak blir erklært ugyldig vil alskens goder regne over Nordkappsamfunnet - takket være Hurtigrutens fremtidige forretningsvirksomhet på platået. Det er litt av noen luftslott rederiet tegner. For hvor skal Hurtigruten drive forretning på Nordkapp platået hvor det bare finnes én bygning? En bygning som Rica eier og Scandic leier. Rica fester grunnen fra FeFo. Hurtigruten prøver stadig vekk å innbille oss at kommunen, gjennom en reguleringsplan kan endre på dette. Men kommunen kan ikke regulere bort festeavtalen mellom FeFo og Rica. Loven er innrettet slik at den som har bygget på festet grunn ikke skal bli husløs når festeavtalen fornyes. Derfor får Rica fortsatt feste fra FeFo. Det kan ikke kommunen gjøre noe med. Enten man liker det eller ikke.

Kommunen kan heller ikke gjennom regulering endre Scandics 20-årige leiekontrakt med Rica. Det ligger ikke i kommunens makt å gjøre om på private leieavtaler. 

Cruiserederiet prøver videre å få oss til å tro at kommunen ved å regulere til «offentlig formål» kan åpne opp for konkurranse på platået. Hvor tar de idéen fra? Offentlig formål betyr skole, sykehus, eller ny infrastruktur. Det betyr ikke at kommunen kan overta en næringsvirksomhet og dele den fritt ut til andre interessenter. I Norge har vi heldigvis hverken tradisjon eller lovhjemmel for at offentlige myndigheter kan forsyne seg av andres næringsvirksomhet. 

Så spørsmålet er stadig vekk - hvor har Hurtigruten tenkt å etablere sin virksomhet på Nordkapplatået der alt utenfor dagens etablerte næring er vernet natur som ikke kan bebygges? Ingen steder. Og det vet Hurtigruten utmerket godt. 

Man må derfor spørre seg om hvorfor Hurtigruten i det hele tatt klager i en sak der de ikke er part. Ingen av de andre utenlandskeide cruiserederiene legger seg opp i hvordan Nordkapp kommune forvalter sine arealer. Hverken Costa, Viking eller MSC sender advokater etter lokalpolitikere på Nordkapp for påvirke dem. Resten av cruise rederiene er fornøyde med tingenes tilstand, de bringer til sammen flere turister til Nordkapp enn Hurtigruten. Heller ikke Havila, som er hundre prosent norskeid har fremmet noe som helst krav i denne saken. Hvorfor Hurtigruten tror at kommunens områdeplan handler om dem, er ikke mulig å forstå. 

Hvilket flagg seiler Hurtigruten under? Fri konkurranse? Det står ikke til troendes. I såfall måtte det jo komme klager fra Hurtigruten på alle steder langs kysten der en enkelt aktør drifter en populær destinasjon alene, slik tilfellet er for eksempel på Fløyrestauranten i Bergen eller Fjellstua i Ålesund.

Hvis det er arbeidsplasser i lokalmiljøet Hurtigruten er opptatt av, så står det dem fritt å opprette næring andre steder i Nordkapp kommune.

Hurtigrutens klage, med alle sine eventyrlige påstander, fremstår til syvende og sist som nok et utspill i cruiserederiets kampanje for å skape uro i lokalmiljøet. Et lokalmiljø som nå har behov for å komme videre. Både Scandic og Rica har vist at vi har satset på Nordkapp lenge før det ble populært som i dag. Vi har sammen med flere lokale aktører arbeidet målbevisst i mange år for å bygge opp Nordkapp til den helårige destinasjonen det er i dag, samtidig har vi skapt mange nye lokale arbeidsplasser. Nå vil vi og våre ansatte komme i gang med nye planer og investeringer i samråd med kommune og lokalsamfunn. Vi vil utvikle reiseliv og næringsliv i kommunen -  slik at vi og andre lokale aktører kan ta godt vare på alle som kommer på besøk til Magerøya -også Hurtigrutens gjester. 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS