Samarbeid skaper vekst i den arktiske reiselivsnæringen
Nordkapp-platået, ett av stedene med besøk av mange turister.

Samarbeid skaper vekst i den arktiske reiselivsnæringen

Prosjektet kan dokumentere besøk av flere gjester, ifølge en pressemelding.
Næring
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 17.09.2018 19:30

Hva er det som frister gjester til å besøke Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland? Og hvordan blir disse regionene markedsført og solgt ute i markedene?  Dette var utgangspunktet for etableringen av det grenseoverskridende prosjektet Visit Arctic Europe.

Prosjektpartnerne innså at gjester hadde svært like assosiasjoner til det arktiske nord og at turoperatører presenterte de tre regionene uten landegrenser. Den bærende ideen for prosjektet var at samarbeid og bruk av felles ressurser ville gi bedre resultater for alle. Det skulle vise seg å være en avgjørelse som har bidratt sterkt til den økende veksten i reiselivsnæringen i nord. Nå er det prisbelønte Interreg Nord-prosjektet Visit Arctic Europe inne i fase to. 

Det primære målet for Visit Arctic Europes andre prosjektfase er å videreføre det grenseoverskridende samarbeidet for å utvikle de nordligste regionene i Norge, Sverige og Finland som en helhetlig bærekraftig helårsdestinasjon av høy kvalitet. Blant innsatsområdene kan man nevne utvikling av lavsesonger og forbedring av forbindelser til og innenfor regionen, melder NordNorsk Reiseliv i en pressemelding. 

Visit Arctic Europe skapte i første fase (2015–2018) et banebrytende og grenseoverskridende samarbeid innen turistsektoren. Prosjektet kan dokumentere en økning på over 70 000 nye gjester og 516 000 nye gjestedøgn i regionen.

--Vi er svært stolte over å få lov til å finansiere Visit Arctic Europe II, som etter min mening er et unikt samarbeidsprosjekt på tvers av landegrenser. Det fortsatte samarbeidet mellom landene gjør Visit Arctic Europe-regionen til et konkurransedyktig og bærekraftig reisemål året rundt, sier Iiris Mäntyranta, programdirektør for Interreg Nord. 

De som deltar i prosjektet er Finnish Lapland Tourist Board, Swedish Lapland Visitors Board og NordNorsk Reiseliv AS, samt 125 reiselivsbedrifter spredt over hele den arktiske regionen. Nordnorske bedrifter utgjør rundt 50 av disse. Siden første fase av Visit Arctic Europe har det med andre ord kommet til 35 nye bedrifter. Projektets budsjett er på 5.3 MEUR, som finansieres av EU-programmet Interreg Nord, Lapin liitto (Det regionale styringsorganet i Finsk Lappland), Region Norrbotten (det regionale styringsorganet i Norrbotten, Sverige), Innovasjon Norge Arktis, Finnmarkfylkeskommune, Troms fylkeskommune, Nordisk Ministerråd samt deltakende reiselivsbedrifter.






Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS