
Finnmarkinger lar seg oftest engasjere av arbeiderpartiomtale
Den siste måneden før kommune- og fylkestingsvalget er det omtale av Arbeiderpartiet som har skapt mest engasjement i sosiale medier. Det viser en analyse utført av overvåkning- og analyseselskapet Retriever.
Omtalen av Ap i finnmarksmediene har ført til mer enn dobbelt så mange reaksjoner, likes, kommentarer og delinger som neste parti på listen.
--Vi har målt hvor mye engasjement artikler publisert i lokal- og regionmedier har skapt den siste måneden før valget. I Finnmark er det omtalen av Arbeiderpartiet som har engasjert desidert mest, mer enn hva vi ser på landsbasis. Dette bekrefter at Ap står svært sentralt i den politiske debatten blant folk, og ikke bare i de redaktørstyrte mediene, sier Guro Lindebjerg, analysesjef i Retriever, i en pressemelding.
Medier med nedslagsfelt i Finnmark har publisert 900 artikler knyttet til Ap og 700 artikler knyttet til Høyre den siste måneden. De to partiene står for 40 prosent av partiomtalen.
--I valgkamp betyr medieomtalen spesielt mye for partiene. Hvilke saker som får oppmerksomhet og hvor mye oppmerksomhet de får kan være avgjørende for oppslutningen. I Finnmark ser vi at særlig Arbeiderpartiet og Høyre har en sterk tilstedeværelse i de lokale og regionale mediene. Minst omtale får Rødt og MDG, uttaler Lindebjerg.