Finnmark styrker posisjonen som lokalmat-fylket
Boknafisk, eksempel på mat i Finnmark. (Illustrasjonsfoto)

Finnmark styrker posisjonen som lokalmat-fylket

Finnmark har en god posisjon blant lokalbefolkningen i Norge på lokalmat.
Næring
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 29.07.2019 21:59

Finnmark er fremdeles det fylket fleste nordmenn vil dra til for å oppleve karakteristisk lokalmat. 

--Jeg gratulerer Finnmark med å stå sterkt i lokalmatbevisstheten til nordmenn, her er det virkelig potensial for både reiseliv og lokalmatprodusenter, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk, i en pressemelding. 

Norstat har gjennomført en spørreundersøkelse for Matmerk både i 2015 og 2019. Spørsmålet vi har stilt har vært det samme: 
«Norge er rikt på mattradisjoner. Mens noen retter og tradisjoner kan betegnes som nasjonale, byr landet vårt også på en rekke matretter og tradisjoner som er unike for sin landsdel eller sitt lokalsamfunn. Om du ser bort fra ditt eget hjemfylke, hvilket fylke ville du reist til for å oppleve den mest karakteristiske lokalmaten?»

Resultatene viser at Finnmark er det fylket flest vil dra til for å oppleve lokalmat, og andelen har økt med 3 prosent siden forrige undersøkelse. I 2015 svarte 11 prosent at de ville reist til Finnmark, i 2019 svarte 14 prosent at de vil reist lengst nord i landet for å finne den karakteristiske lokalmaten.

Undersøkelsen viser at Finnmark er det fylket flest ville dra til for å oppleve lokalmat. De neste plassene innehar Sogn- og Fjordane og Nordland. De neste plassene innehar Sogn- og Fjordane og Nordland. Flest nordmenn svarer likevel «vet ikke» når de blir spurt om hvor de ville dra for å oppleve karakteristisk lokalmat. Hele 36 % havner i denne kategorien, det er samme antall som i 2015. Det mener Nina Sundqvist gir grunn til ettertanke. 
--Jeg skulle gjerne sett at vet-ikke prosenten var godt under 10, i hvert fall at den hadde sunket på fire år. Nå kommer det både omorganisering av fylkene og fylkeskommunene, også på lokalmatområdet. Da får vi håper at fokuset på å øke både kjennskap til og salg av lokalmat får et løft. Ikke minst tilknyttet reiselivet, der er det mye vi kan gjøre enda bedre. Den jobben må alle vi som elsker norsk mat og norsk lokalmat gjøre sammen, sier Sundqvist.






Annonse:
Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS