|
Forrige uke deltok VRINN med en samlet norsk delegasjon på UnitedXR Europe i Brussel, Europas viktigste møteplass for immersive teknologier. Blant deltakerne var også Yara, NTNU, Jotun, TechnipFMC og Fynd Reality. Under messen delte Norge lokaler med internasjonale giganter som Mercedes og KONE.
– Hvis norske aktører skal delta i Horisont Europa-prosjekter, få tilgang til finansiering og ha en reell plass ved bordet, må vi være synlige og involvert der beslutningene blir tatt, sier klyngeleder Mellingen, som også ledet den norske delegasjonen.
– Vi savner tydelige signaler fra den norske regjeringen om at dette er et område Norge faktisk vil satse på, legger han til.
Deltakelsen i Brussel ga norske produsenter og miljøer direkte kontakt med europeiske XR-klynger, bransjeorganisasjoner, EU-finansierte prosjekter og beslutningstakere. Det gir nye muligheter for samarbeid, partnerskap og deltakelse i EU-prosjekter.
Eli Bryhni, direktør i VRINN, peker på at Norge allerede har mye å bidra med.
– Norske VR-produsenter leverer løsninger som er i aktiv bruk innen forsvar, undervisning, industri og både offentlig og privat sektor. Dette er ikke pilotprosjekter. Det er teknologi som fungerer i praksis, sier Bryhni.
Hun understreker at deltakelsen handler om mer enn synlighet.
– Dette handler om verdiskaping. Om tilgang til finansiering, nye markeder og sterke samarbeidspartnere. Skal Norge ta en aktiv rolle i Horisont Europa og kommende EU-satsinger på virtuelle verdener, må vi være til stede der prosjektene faktisk blir til.
UnitedXR Europe er Europas nye felles XR-arrangement, etablert av Stereopsia og AWE EU, og samler aktører fra hele verdikjeden, fra teknologiutvikling og forskning til industri, kultur og offentlig sektor.
– Ved å stille samlet i Brussel, plasserer vi Norge tydeligere på det europeiske XR-kartet. Nå håper vi at regjeringen bidrar til at dette arbeidet kan styrkes videre i året som kommer, sier Mellingen.
Fakta: EU-finansiering og Horisont Europa
Horisont Europa er EUs største forsknings- og innovasjonsprogram (2021–2027), med et budsjett på rundt 95 milliarder euro.
XR, virtuelle verdener og digitale teknologier er prioriterte satsingsområder i EU.
Norske aktører deltar på lik linje med EU-land gjennom EØS-avtalen.
Synlighet og deltakelse i europeiske nettverk er avgjørende for å få finansiering og plass i EU-prosjekter.
|