Pressemelding

Swedish Match Norge - 01.08.2016

Valfarter til Sverige for å hamstre snus som aldri før

Til tross for generell nedgang i den tradisjonelle grensehandelen fortsetter snusglade nordmenn å yte økonomisk bistand til handelsstanden på andre siden av grensen. Salget av snus til nordmenn i Sverige har økt med over 8 prosent, og Swedish Match sin spesialforretning for snus på Nordby-senteret kan rapportere om en vekst i snussalget på hele 194 prosent.

I følge SSB handlet nordmenn for 13,7 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i firkvartalsperioden fra 2. kvartal 2015 og til og med 1. kvartal 2016. Dette er en reduksjon på 470 millioner, eller tre prosent, sammenlignet med foregående firekvartalsperiode.  Bransjetall viser at det totale snussalget i grensehandelsbutikkene vokste med 8,4 prosent for de første fem månedene av 2016 sammenliknet med samme periode i fjor.

– Når prisen er halvparten av hva den er i Norge setter mange kursen mot Sverige for å handle. Ca 20 prosent av snusen som forbrukes i Norge er kjøpt i Sverige. Hvis vi sammenligner mai 2015 med mai 2016, har salgsvolumet økt med hele 194 prosent, mens antallet besøkende har økt med 36 prosent, sier Nils Erlimo som er kommunikasjonsdirektør i Swedish Match.

Populært med ”snus rett fra fabrikk”

I spesialbutikken til Swedish Match på Nordby-senteret får kundene muligheten til å blande sin egen snus og de kan kjøpe fersk snus som er fraktet direkte fra fabrikken.   Hver fjerde boks som selges er «snus fra fabrikk». Emil Nykänen i Swedish Match, sier at sortimentet som han kaller ”direkt från fabrik” har blitt enormt populært.

– Vi har mange kunder som kommer igjen og igjen for å kjøpe snus direkte fra fabrikken. Noe som skyldes den høye servicegraden og muligheten for å blande sin egen snus, sier han.

99 prosent nordmenn

– De store prisforskjellene mellom Norge og Sverige fører til at stadig flere nordmenn handler snusen sin i Sverige. Med spesialbutikken tilfører vi grensehandelen kvalitet da kvantiteten allerede er på plass. Så å si alle kunder er nordmenn, hvilket sier litt om etterspørselen og behovet. Det er konstant norske kunder i snuslaboratoriet for å blande sin egen snus, sier Nils Erlimo. 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS