Pressemelding

Samferdselsforum Nordkapp - 22.05.2020

Uttalelse om endringer på Widerøes FOT-ruter Honningsvåg Lufthavn

Samferdselsform Nordkapp vil med dette gi en uttalelse vedrørende endringer på FOT-ruter til Honningsvåg Lufthavn. 

 

Samferdselsform Nordkapp har som formål å jobbe for å opprettholde og forbedre samferdsel og infrastruktur. Forumet skal beskrive behov, peke på utfordringer, gi råd og foreslå løsninger slik at samferdsel og kommunikasjon ivaretas, og utvikles til det beste for næringsliv og befolkning i Nordkapp kommune. Forumet er ledet av Honningsvåg Handel og Industriforening (HHI) og er representert av sentrale samfunnsaktører: Marianne Berg (styreleder HHI), Ronny Andersen (Lufthavnsjef Avinor Honningsvåg), Eli Nilsen (Administrasjonssjef Repvåg Kraftlag), Geir Stian Høyen

(Ass. Rektor Nordkapp videregående skole), Ulf Helge Klevstad (Barents Sea Manager Vår Energi), Jan

Morten Hansen (Regionssjef Kystverket), Hans Paul Hansen (Direktør Scandic Nordkapp), Bjørn Ronald Olsen (Daglig leder Cape Fish Group), Christine Vitikka (Prosjektleder Nordkappregionen Næringshage).  

 

 

Næringslivet i Nordkapp er hardt rammet av koronakrisen, og er en av kommunene i Norge med høyst antall permitteringer per innbygger. Vi står opp i en særdeles alvorlig situasjon, hvor vi frykter at et stort antall arbeidsplasser går tapt som konsekvens av et fraværende kundegrunnlag. 

Nå som Norge åpnes mer og mer opp, er næringslivet avhengige av velfungerende infrastruktur for at kundene skal evne å nå sitt reisemål og bedriftene skal få sine kunder. De fleste reiselivsbedrifter i Nordkapp opptjener sin hovedinntekt i sommermånedene og er avhengige av denne inntekten for å kunne være økonomisk bærekraftig gjennom hele året. I år kan vi mest sannsynlig se bort fra det utenlandske markedet, og retter oss hovedsakelig mot det norske markedet. Dersom vi skal evne å komme ut av denne krisen som et velfungerende reisemål, med bærekraftige bedrifter og et tilbud til kundene, så trenger vi et optimalt flytilbud også i dag. Bedriftenes overlevelsesevne påvirker i stor grad framtidens etterspørsel etter flyreiser. 

Konsekvensene er også gjeldende for det offentlige og industrivirksomhet. Til tross for at koronasituasjonen begrenser reisevirksomhet, er noe reiser fortsatt høyst nødvendig. En reduksjon i flytilbud skaper utfordringer for industrien ved eksempelvis at oppfølging på service blir langt mer tidskrevende. I mange tilfeller er man helt avhengig av eksterne ressurser for eksempelvis å få byttet deler, og det blir både ineffektivt og fordyrende for virksomheter når reisevirksomheten blir lengre. Videre arrangeres det en rekke kurs i Honningsvåg gjennom hele året. Det er da høyst nødvendig for kursdeltakerne med tilgjengelig flytransport på ettermiddagstid. Det er vanskelig å argumentere for å avholde kurs i Honningsvåg dersom kursdeltakerne må tilbringe en ekstra natt hjemmefra. Det blir fordyrende for arrangører og derav vanskelig å forsvare. Det er uheldig dersom Nordkapp mister en del av kursarrangement som følger av et redusert flytilbud. 

En forstudie gjort av «Omkapp» (2018) viser til et begrenset flytilbud til Nordkapp, og behov for direkterute mellom Tromsø og Honningsvåg. Dagens forbindelse mellom Tromsø og Honningsvåg er kommersiell til Hammerfest og FOT-rute videre til Honningsvåg. Dette skaper store utfordringer for salgbare billetter til Honningsvåg. Ofte ser vi at flygningene fylles opp til Hammerfest, og kapasiteten til Honningsvåg blokkeres dermed. Dette anses å ha vært en begrensning for reiselivet i kommunen over flere år. Gjestene stiller sterke krav til effektiv framkommelighet, og flytilbudet er avgjørende for reiselivet i Nordkapp sin overlevelsesevne. Forstudien viser også til at det på 90-tallet eksisterte en direkterute mellom Tromsø og Honningsvåg, hvor passasjerantallet var det dobbelte sammenlignet med 2018. Dette viser at tilgjengelighet er avgjørende, og at en direkterute kan øke antall gjester til Nordkapp. 

Fra 2 juni- 15. august vil ruteprogrammet se slik ut:

  • Vadsø – Båtsfjord – Mehamn – Honningsvåg 06:20 – Hammerfest – Tromsø
  • Hammerfest – Honningsvåg 11:58 – Hammerfest – Tromsø
  • Tromsø – Hasvik – Hammerfest – Honningsvåg 22:05 – Mehamn – Vadsø – Kirkenes

Widerøe kjører med 50% reduksjon i setekapasiteten i denne perioden. Som vi ser av ruteprogrammet deler vi setekapasitet med mange flyplasser. Forventet mulighet for tilgjengelig kapasitet er lav og pris er høy. Dette utgjør et uakseptabelt tilbud i henhold til behov. Nasjonalt og lokalt legges det store summer i markedsføring av innenlandsreise for nordmenn. Med dagens ruteprogram vil markedsføringen ha begrenset nytteverdi for å få flygjester til Nordkapp. Konsekvensene er alvorlige for reiselivsbransjen, helsetransport, entreprenører og industri, og vanskeliggjør økonomisk bærekraft. I nord er fly et essensielt kollektivt transportmiddel, og man er avhengig av et tilgjengelig og effektivt flytilbud.

Ingen parter er forøvrig hørt i denne endringen. Samferdselsforum Nordkapp anmoder om at Samferdselsdepartementet innarbeider praksis om høringsuttalelser før endringer blir avtalt med operatører. Vi anmoder videre om at de eksisterende FOT-ruter opprettholdes og forbedres for framtiden. Særlig med dagens begrensning i antall salgbare seter. Det foreslås at FOT-ruten starter i Tromsø heller enn Hammerfest, for å unngå dagens begrensede kapasitet til Honningsvåg. Videre bes det om at en direkterute mellom Tromsø og Honningsvåg på ettermiddagstid vurderes, særlig i

sommersesongen. En markedsundersøkelse av Visit Nordkapp (2018) tilsier et behov/interesse blant turoperatører for en direkterute på ukedagene mandag, onsdag og fredag.  

Imøteser Samferdselsdepartementets oppfølging og snarlige svar. 

Med vennlig hilsen 

Samferdselsforum Nordkapp 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS