Pressemelding
Uttalelse - En forutsigbar taxitjeneste i distriktene
Fylkestinget i Finnmark ser med stor bekymring på utviklingen i taxinæringen i fylket Drosjenæringen i Finnmark er basert på enkeldrivere eier sin bil, og har et løyve. Dette er sårbart, og små endringer i rammebetingelsene kan føre til at grunnlaget for drift forsvinner. Det har blitt vanskeligere å rekruttere sjåfører og løyvetakere, samtidig som at store brukere av drosjenæringen som pasienttransport endrer på vilkårene hvem de inngår avtale med. Fylkestinget mener at sambruk mellom pasienttransport og lokalsamfunn er vesentlig for å opprettholde et drosjetilbud, spesielt i mindre samfunn. Eksempelvis kan det absolutte kravet om nullutslipp fra sin leverandør av pasienttransport bidra til at lokale krefter ikke kan delta i konkurransen, og som i sum forverrer det ordinære drosjetilbudet i mange lokalsamfunn I flere lokalsamfunn i Finnmark opplever man nå at drosjetilbudet er i ferd med å forsvinne eller bli sterkt redusert. Når pasienttransporten – som ofte utgjør hovedinntekten for lokale taxisjåfører – tildeles store selskaper uten lokal forankring, svekkes grunnlaget for lokal drift. Dette fører til at kommuner står igjen uten et stabilt taxitilbud, noe som rammer både pasienter, eldre, innbyggere uten bil og reiselivet. Fylkestinget mener dagens situasjon er uholdbar, og peker på følgende utfordringer: 1. Manglende forutsigbarhet: Lokale drosjeeiere mister sentrale inntektskilder, og kan ikke opprettholde helårige tjenester. 2. Svekking av lokal næring: Når anbud for pasienttransport ikke tar hensyn til lokal tilknytning, forsvinner inntekter og arbeidsplasser ut av lokalsamfunnet. 3. Distriktsulemper: Krav i anbudsprosesser og regelverk tar i for liten grad hensyn til nordnorske forhold – som store avstander, krevende klima og manglende lade- og servicetilbud. Fylkestinget i Finnmark vil presse på for at: • Lokal taxinæring prioriteres i anbud for pasienttransport, og at lokal tilknytning vektlegges sterkere. • Regelverket for drosjeløyver og sentraltilknytning justeres for distriktene, slik at små aktører får reelle driftsmuligheter. • Det etableres insentiver som sikrer drosjetilbud i områder hvor markedet alene ikke bærer driften. For Finnmark handler dette om mer enn transport. Det handler om trygghet, likeverdige tjenester og om å sikre levende lokalsamfunn i hele fylket. Fylkestinget ber derfor regjeringen og Arbeiderpartiet sentralt om å ta grep som sikrer et stabilt og forutsigbart taxitilbud i distriktene.