Pressemelding

Elkjøp Norge - 18.11.2025

TV-salget rett til værs etter VM-jubel

Elkjøp melder om over 60% økning i TV-salget forrige uke. Årsak: fotballfeber!

Innspurten i VM-kvalifiseringen har gitt mange nordmenn en grunn til å oppgradere stua.  Salget av spesielt store TV-er har eksplodert i takt med VM-sjansene.

- VM-feberen er et faktum! Vi har blitt nedrent av kunder som skal se fotball, sier Ardian Gashi, salgssjef for lyd og bilde i Elkjøp Norge.

Sammenlignet med samme periode i fjor har salget økt med mer enn 60% den siste uka. Og søndag kveld, da VM-deltagelsen var i boks, fortsatte bestillingene å renne inn.

- Mange av våre butikker startet uka med å pakke hundrevis av klikk og hent-bestillinger. Dette beviser at folk gleder seg og har begynt å rigge seg for fotballfesten allerede, smiler Gashi.

Gigaskjermer tar over
Salgstallene viser også at nordmenn går for størst mulig skjerm. I lang tid har 55 tommer vært gjennomsnittsstørrelsen på «folke-TV-en». Forrige uke solgte Elkjøp mange hundre TV’er på 98 og 100 tommer. Snittet ligger nå på 65 tommer, men salgssjefen tror det vil øke.   

- Vi vet at nordmenn oppgraderer TV-en foran store sportsbegivenheter, og neste år er det 28 år siden vi sist var med i fotball-VM. Det tror vi vil få mange til å bytte til større skjerm for å få mest mulig ut av opplevelsen i egen stue. Allerede er det salget av størrelsene fra 85 tommer og opp som øker mest, og godt over halvparten av TV’ene vi selger i dag er fra 65 tommer og oppover, forklarer Gashi.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS