Pressemelding
Tar grep for å få unge til å tenke kritisk
Amedia lanserer «Ungt medborgerskap», et prosjekt som skal bidra til at dagens unge blir mer nyhetsbevisste og aktive deltakere i samfunnsdebatten.
– Vi opplever et dramatisk fall i de unges interesse for å lese redaktørstyrte medier. Undersøkelser viser også at flere unge vegrer seg for å si sin mening i frykt for å bli hengt ut i sosiale medier. Dette utfordrer demokratiet vårt, og som mediekonsern kjenner Amedia et ansvar for å gjøre noe, sier Ingrid Skogrand, konserndirektør for nyhetsmedier.
Amedia har allerede annonsert at de fra høsten 2025 tilbyr alle unge mellom 15 og 20 år i hele landet gratis tilgang til alle sine nettaviser.
Prosjektet «Ungt medborgerskap» blir i første omgang lansert som en treårig pilot i Agder med tiltak rettet mot de videregående skolene. Basert på erfaringer som gjøres, er ambisjonen å rulle det ut nasjonalt.
Det er nært samarbeid med lærerne som skal sikre gode resultater. Temaet demokrati og medborgerskap er allerede nedfelt i skolenes læreplaner. Gjennom ulike tiltak skal prosjektet støtte skolenes arbeid med dette temaet.
– Vi utvikler digitalt læringsverktøy som lærere kan laste ned og bruke i undervisningen. Vi vil også tilby foredragsholdere og instruktører som kan gi de unge inspirasjon til å bli mer kritiske og samfunnsbevisste medborgere, sier leder for prosjektet, Gunnar Stavrum, som til daglig er direktør og sjefredaktør i Nettavisen.
En digital, redaktørstyrt skoleavis som bygges på samme plattform som Amedias øvrige nettaviser, blir lansert før skolestart 15. august.
– Skoleavisa blir en lavterskel arena hvor de unge kan få øve seg på å skrive debattinnlegg og nyhetssaker, i samarbeid med lærere og redaksjonen, sier redaktør Eirik Vigsnes.
«Ungt medborgerskap» er finansiert av Amediastiftelsen, Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, Kavlifondet og Sørfondet.