Pressemelding
Sametingets evaluering av stipendordningene
Sametinget har gjennomført en evaluering av sametingets stipendordninger, som skal behandles i plenum i juni. Før dette vil Oppvekst-, omsorgs- og utdanningskomiteen behandle saken. Stipendordningen er et viktig virkemiddel Sametinget har for rekruttering til høyere utdanning og samiskspråklige fagfolk.
– Denne perioden har lærer- og barnehagelærerstudier vært prioritert. Evalueringen viser at dagen ordning i stor grad bidrar til å nå målet om å rekruttere flere samiskspråklige fagfolk. Økonomiske virkemidler bidrar til rekruttering, og stipendordningen fungerer. Samtidig må vi tenke langsiktig og brett for å sikre samisk språk og kulturkompetanse i flere deler av samfunnet, sier sametingsråd Maren Benedicte Nystad Storslett (NSR).
Sametingsrådet foreslår følgende satsingsområder fremover:
- Videreføre dagens prioriteringer, med særlig fokus på lærerutdanninger, barnehagelærerutdanninger og språkstudier.
- Vurdere å utvide ordningen til å omfatte utdanninger som sykepleie, tolkeutdanning, logopedi og nordsamiske språkstudier.
- Styrke informasjonsarbeidet om stipendordningene
- Etablere tettere samarbeid med universitets- og høgskolesektoren om rekruttering, og vurdere overgang til mer langsiktige finansieringsmodeller.
- Følge opp arbeidet med sterke språkopplæringsmodeller i barnehager og skoler, og bidra til kompetanseheving blant lærere.
- Forenkle søknadsprosessen, blant annet ved å innføre årlig søknadsfrist og forbedre søkeportalen.
- Vurdere større fleksibilitet i ordningen, inkludert støtte til videreutdanninger med samisk innhold.
- Utrede nye insentivordninger som arbeidsplikt, redusert leseplikt for lærere og bonusordninger for kandidater som jobber innen relevante fagfelt.
Sametinget vil legge frem en egen sak om prioriteringer og endringer i stipendordningen for sametingsperioden 2026–2029 i plenum i desember 2025. Endringene vil dermed tre i kraft i 2026.
– Det er plenum som setter prioriteringene for stipendordningene. Vår anbefaling er å fortsett prioritere lærer-, barnehagelærer- og språkstudier. Fordi der er behovene størst, og det er de som danner grunnlaget for fremtidig rekruttering. Samtidig åpner vi for å vurdere andre fagområder, men det må vurderes opp mot dagens budsjett og prioriteringer, avslutter Nystad Storslett.