Pressemelding
REMA 1000: «Det enkle er ofte bra nok»
I anledning Verdensdagen for psykisk helse erstatter REMA 1000 sine vanlige kampanjer med ett enkelt budskap: «Det enkle er ofte bra nok». – I en tid hvor mange opplever både press og uro trenger folk å høre at det enkle ofte er bra nok, sier Pia Mellbye, direktør for salg og marked i REMA 1000.
10. oktober markeres Verdensdagen for psykisk helse med årets tema «Psykisk beredskap». REMA 1000 bruker sine kommunikasjonskanaler over hele landet til å sette fokus på hvordan perfeksjonspresset kan være en belastning i hverdagen. Der kjeden normalt har kampanjer for produkter og priskutt, vil publikum i stedet møte en påminnelse om at ikke alt trenger å være perfekt.
– For mange føles verden mer komplisert enn på lenge. Krig og konflikter, økonomisk uro og teknologi som endrer seg i høyt tempo. På toppen av alt dette skal vi prestere, se bra ut og rekke alt. Mange opplever at det blir mye å stå i, sier Mellbye.
Enkle løsninger
Som hverdagsbutikken til hver fjerde nordmann ser REMA 1000 daglig hvordan små grep kan gjøre stor forskjell. Gjennom samarbeidet med organisasjonen MOT jobber kjeden aktivt for å styrke folks psykiske robusthet.
– Det kan være så enkelt som å spørre en kollega «hvordan har du det egentlig?» eller å møte en kunde i butikken med et vennlig «hei» og et smil. Små ting som kan bety mye for mange, forklarer Mellbye.
– Vi har i over 45 år levd etter prinsippet «det enkle er ofte det beste». Nå vil vi minne folk på at det enkle også ofte er bra nok. En viktig del av psykisk beredskap er å gi seg selv lov til å være menneskelig – til å si at "bra nok" faktisk kan være bra nok, sier hun. 
 
Partnerskap med MOT 
Reitan Retail og REMA 1000 har i over 25 år vært partner med MOT. Tidligere i år ble det signert en ny treårig avtale for å støtte MOT sitt arbeid med å styrke ungdoms psykiske robusthet. Partnerskap bygger på et felles verdigrunnlag: Troen på at menneskene er vår viktigste ressurs.
– Å føle seg sett og inkludert slutter aldri å være viktig, verken når du er 14 eller 40. Det er de små, enkle tingene som betyr aller mest. Et smil og et «hei». Følelsen av å bli sett og å høre til, sier Regine Oen Rong, daglig leder i MOT.  
 
Ser folk  
Som arbeidsplass for nær 17.000 ansatte spiller REMA 1000 en viktig rolle i arbeidet for et inkluderende arbeidsliv. Kjeden er opptatt av å gi plass og rom, både for de de som først og fremst trenger en arbeidsplass å gå til for mening og mestring i livet, og de som ønsker å bygge en karriere.
95 prosent av REMA 1000 kjøpmenn har gitt noen sin første jobb, og 85 prosent har ansatt personer som har vært på arbeidsmarkedstiltak.
– I REMA 1000 ser vi folk, ikke bare for den de er, men for den de kan bli. Menneskene er vår viktigste ressurs. Derfor er vi stolte av å kunne bruke våre kommunikasjonsflater til å minne om at alt ikke behøver å være perfekt, avslutter Mellbye.
 
FAKTA: «Det enkle er ofte bra nok» 
- I anledning Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober 2025 erstatter  
 REMA 1000 sine vanlige kampanjer med budskapet “Det enkle er ofte bra
 nok”.
- Hensikten er å minne om at ting ikke trenger å være perfekt, og bidra til  
 å dempe prestasjonspress.
- Initiativet skjer i samarbeid med organisasjonen MOT, som Reitan Retail  
 og REMA 1000 har vært fast partner og støttespiller med siden 1999.
REMA 1000 er hverdagsbutikken til hver fjerde nordmann og  
arbeidsplass for nær 17.000 ansatte 



















