Pressemelding
Raset i Trøndelag påvirker næringslivet i nord og reduserer påliteligheten for jernbane
Raset i Trøndelag påvirker næringslivet i nord og reduserer påliteligheten for jernbane
NHOs medlemmer i Nordland, Troms og Finnmark melder om konsekvenser i form av mer komplisert og tidskrevende transport.
– Vi vet allerede at dette raset påvirker mange av bedriftene. Frakten tar lengre tid og blir mer komplisert. Nå er det viktig at sektoretatene samarbeider godt om omkjøringer og andre løsninger for avvikling av næringstransport, og så forventer vi at det legges fullt trykk på utbedring av både vei og jernbane, sier Lars Fredrik Martinussen, fungerende regiondirektør i NHO Nordland.
Senest i oktober 2024 skjedde det en tragisk ulykke i Nordland som også medførte langvarig avbrudd i trafikken både på Nordlandsbanen og på E6. NHO peker på at hyppige hendelser kan presse trafikken bort fra jernbanen.
– Når hovedårene gjennom landet blir brutt, så viser det sårbarheten i forsyningskjedene våre. Nå utfordres nok en gang påliteligheten for jernbanen, og vi frykter at mer av næringstransporten presses over på vei i fremtiden. Det er motsatt av den utviklingen vi ønsker, både med tanke på avlasting av veinettet og når det gjelder kutt i utslipp. Nå må vi jobbe godt og målrettet for rask gjenåpning og en varig styrking av denne forbindelsen, sier Sigrid Ina Simonsen, regiondirektør i NHO Arktis.
Raset ved Ronglan/Åsen i Levanger 30. august påvirker også næringslivet i nord. Raset tok med seg både jernbanen (Trønderbanen/Nordlandsbanen) samt både ny og gammel E6. En person er savnet og antatt omkommet.