Pressemelding

Senterpartiet, Arbeiderpartiet og SV i fylkestinget - 12.06.2020

Posisjonspartiene vil ha dialog før kutt på hurtigbåter iverksettes!

Samarbeidspartiene SP, AP og SV ønsker dialog om kutt i hurtigbåttilbud. Posisjonspartiene i fylkestinget har kommet fram til en enighet som innebærer at vi avventer kutt i tilbud til etter dialog med kommunene.

 

Følgende forslag vil bli fremmet i fylkestinget i neste uke:

 

Et redusert driftsnivå på hurtigbåttilbudet i Finnmark skal gi en besparelse på 7 mill. kroner i helårseffekt fra 2021.

For å oppnå dette, skal fylkeskommunen invitere kommuner med anløpssteder hvor det er få innbyggere og lavt passasjergrunnlag til dialog høsten 2020 for å vurdere muligheten for effektivisering av fylkeskommunens ruteplan for hurtigbåt.

 

I vurderingen skal det legges vekt på hvilke behov og muligheter lokalsamfunnene har, med særlig vekt på befolkningssammensetning, antall fastboende hele året, pendlere, og reell næringsaktivitet. I dialogen med de aktuelle kommunene vil mulighetene for en delfinansiering mellom TFFK og kommunene også bli kartlagt.

 

Kutt i driftsnivået på rutetilbudet vil ikke iverksettes før prosessene som beskrevet over er gjennomført.

 

2 mill i kutt på hurtigbåttilbudet for øst for 2020 legges inn som ytterligere kutt i post uspesifisert kollektiv samferdsel og delegeres til fylkesråden.

 

Troms og Finnmark fylkeskommune rammes hard av endringer i fordelingsnøkkel fra regjeringa. I det nye fordelingssystemet vinner korte ruter med mye folk, mens ruter over lengere distanser og med færre passasjerer er taperne. Noe som føyer seg inn i rekken av sentraliseringstiltak fra sittende regjering. Dette er med på å gi tøffere kår for distriktsruter.

 

Den løsningen vi har blitt enige om gir oss litt tid. Jeg er glad for at vi kan få mulighet for dialog, vi er særlig opptatte av å sikre de stedene har fastboende innbyggere hele året. Senterpartiet er opptatt av distrikt, og kutt som rammer småsamfunn samsvarer ikke med våre politiske mål. Det må det aldri være tvil om uttaler Fred Johnsen (SP) leder av samferdselskomiteen. Fylkeskommunen rammes hardt av nasjonal politikk, den store kaka deles ikke opp slik Senterpartiet ville prioritert det om vi satt i regjering. At vi er i ferd med å gjennomføre tidenes minst gjennomtenkte og underfinansierte reform gjør ikke saken bedre avslutter Fred Johnsen fra Senterpartiet.

 

For SV har det vært viktig å sørge for at de små og veiløse samfunnene blir hørt. Derfor er vi fornøyd med å ha fått på plass en god prosess der nettopp alle skal høres uttaler Tommy Berg. Det viktige nå er at de kommunene dette gjelder leverer gode høringssvar med konkrete prioriteringer og deltar aktivt i dialogen vi nå tar initiativ til. Berg presiserer at det ikke vil bli gjort noen konklusjoner før alle impliserte er blitt hørt. Jeg tror at vi i fellesskap skal finne levelige løsninger når vi nå sammen skal se på dette. For SV er distriktene like viktig som de store byene. Solidaritet med små og veiløse samfunn går rett inn i sjela til SV avslutter Tommy Berg.

 

For Arbeiderpartiet er det spesielt viktig å være klar på at det skal være reell og åpen dialog med kommunene om hurtigbåttilbudet presiserer Bakken (AP). Stedsutvikling, fast bosetting og liv i kystsamfunnene er viktig for Arbeiderpartiet. Sammen med kommunene vil vi tilstrebe å finne gode løsninger på hurtigbåttilbudet innenfor de økonomiske rammene fylkestinget setter. De gode løsningene ligger i dialogen med kommunene som har førstehåndskunnskap om lokalsamfunnene», uttaler Geir Ove Bakken fraksjonsleder i AP

 

De tre partinen er glade for at vi i en svært vanskelig økonomisk situasjon for det tvangssammenslåtte fylket har fått på plass dette. Vi jobber sammen for et sterkt nord. Den sentraliseringa regjeringen kjemper for, kjemper vi imot.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS