Pressemelding

Tryg - 29.08.2012

Pass deg for mopeder som er biler

7 av 10 har opplevd å bli villedet av biler som kjører med bare ett frontlys, viser en undersøkelse fra forsikringsselskapet Tryg.
– Det er å utsette fotgjengere og møtende biler for stor fare, sier skadesjef Lise Norstrøm.

En av tre, eller 35 prosent, har opplevd enten i stor grad, eller i noen grad, å bli villedet av biler med kun ett frontlys, viser undersøkelsen fra Tryg.

Like mange, 35 prosent, sier at de i mindre grad har blitt villedet i trafikken av biler med bare ett frontlys. For Tryg forsikring er det alarmerende at så mange som 70 prosent, eller sju av ti har blitt villedet i varierende grad.

Feilberegner på smale veier
– Problemet er at man blir lurt til å tro at det er en moped eller motorsykkel man møter i motgående kjørefelt. Det kan føre til at man feilberegner hvor mye plass man trenger for å kjøre forbi på litt smalere veier, sier skadesjef for bilskader i Tryg, Lise Norstrøm.

Verst er det i Hedmark og Oppland hvor hele 91 prosent oppgir å ha blitt narret av defekt lyspære på møtende bil.

Utsatte fotgjengere
Fotgjengere er ifølge skadesjefen spesielt utsatt når det mangler lys på bilen.

– Det kanskje mest kritiske ved å kjøre med bare ett frontlys er at sikten fremover i veibanen blir vesentlig redusert. Det fører at man oppdager fotgjengere i veibanen kanskje for sent til å kunne reagere, i hvert fall hvis fotgjengerne ikke har refleks, fortsetter skadesjefen.

Det er Norstrøms inntrykk at mange bilister er flinke til å blinke med lysene til andre bilister når de oppdager ”enøyde banditter”.

– Undersøkelsen viser likevel at det er alt for mange som kjører rundt med bare ett lys. Nå som vi går en stadig mørkere tid i møte utover høsten, er det veldig viktig at man bruker fem sekunder ekstra for å sjekke om det er lys i begge lyktene. Det beste er å få skiftet pærene i begge lyktene minst en gang i året, sier Lise Norstrøm.

Forskjell by og land
Forskjellen mellom by- og landkommuner er på henholdsvis 65 og 78 prosent. Av bykommunene er det Akershus og Oslo som ligger lavest med 59 prosent. Forskjellen kan forklares ut fra hvor opplyst veiene er. Jo mer opplyste veier, desto mindre har det naturlig nok noe å si at møtende biler mangler lys.

Spørreundersøkelsen er utført av Respons, på oppdrag fra Tryg forsikring.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS